دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

سلام

بسیاری کشورها مصرف کننده هستند. یعنی دست در جیب مبارک می‌کنند، پول می‌دهند و اسلحه و تجهیزات مورد نیاز برای دفاع از خود را می‌خرند. برخی کشور‌ها هم تولید کننده هستند. یعنی متخصصینی دارند که برایشان اسلحه تولید میکند که البته معمولا این شرکت ها خصوصی هستند و در اختیار دولت نیستند. برخی کشورها که در همه چیز استثنا هستند، در این مورد هم با افتخار استثنا هستند و جزو هیچ کدام از دو دسته قبلی نیستند و تولید کننده نما هستند! یعنی یک چیز خارجی را می‌اورند و در داخل به عنوان جنس تولید شده خودشان نشان می‌دهند!! نهایتا ممکن است ان را در داخل و به صورت بومی تولید نیز بکنند اما ایده اولیه و طراحی خارجی است.

در این مطلب، میخواهیم بگوییم بزرگ‌ترین فروشنده اسلحه دنیا همزمان بزرگ‌ترین ارتش دنیا و به صورت همزمان قوی‌ترین ارتش دنیا را هم داراست و با این حال، وزارت دفاع این کشور، خودش احتمالا خط تولید لازم برای تولید گلولهٔ تپانچه‌هایش را هم ندارد!

شرکت های خصوصی نظامی، که با هدف سود‌اوری با هم مسابقه تولید بهترین، با کفیفت‌ترین و ارزان‌ترین را به راه انداخته‌اند، همواره از ایده های جدید استفاده میکنند و باعث اولین و بهترین و قو‌ی‌ترین بودن کشورشان شده اند. در این مقاله، به صورت مختصر با یکی از این شرکت‌ها اشنا خواهیم شد. دلیل این اشنایی، مشابه بودن محصولات تولیدی و ارائه ترجمه‌ درستی از کلمه بهبود است. بنابراین، در ادامه مقاله با ما همراه باشید!

انشا

 

کلاش توسط میخائیل کلاشنیکف در سال ۱۹۴۷ در شوروی ساخته شد. این اسلحه دارای خشاب ۳۰ تیر و اجرای اتش اتوماتیک است و کاربرد اصلی ان بر خلاف ژ۳ این است که نفرات دشمن را زخمی کند. یک نفر در جنگ زخمی که بشود، ۳ نفر دیگر باید او را حمل کنند و این دکترین و استراتژی این اسلحه است.

این اسلحه دارای کیفیت طراحی بسیار مناسبی است و دارای دقت مناسب است. برد این اسلحه ۱۲۰۰ متر است و در دو مدل قنداق ثابت و قنداق تاشو تولید می‌شود.

 

متن بالا، نمونه‌ای از چرندیاتی پر از غلط و اشتباه است که در برخی سازمان‌های نظامی کشور شنیده می‌شود! برای شنیدن ان از زبان خود ان افراد و با لحن گفتاری خود ان‌ها، به نزدیک‌ترین پایگاه بسیج مراجعه کرده و بپرسید کلاش چیست! تا انشا بالا برایتان خوانده شود. در اینجا ما با اطلاعات غلطی که در این متن به اسم مباحث علمی و دقیق به شما گفته می‌شود، کاری نداریم! بحث ما چیز دیگری‌است و این فقط مقدمه‌ای بود...

با این حال، ما با علم به اینکه اسلحه‌ای به اسم کلاش وجود ندارد! و ان اسلحه نگون‌بختی که به ان کلاش می‌گوییم در حقیقت Ak47 می باشد، به دلیل محبوبیت و جا افتادگی اسم کلاش در همه جای دنیا برای AK47 همان نام کلاش را به کار می‌گیریم!

 

کلاش

کلاش سلاح اصلی و سازمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی بسیج می‌باشد. همانطور که مشخص است، کلاش به دلیل کیفیت پایین ساخت و قیمت تمام شده، بسیار مناسب چریک ها و جنگ‌هایی است که میخواهد کم‌هزینه باشد. شایعه‌است که روستایی در پاکستان هست که برای شما کلاش را در چند دقیقه و جلوی چشمان خود شما تولید کرده، به شما تحویل می‌دهد!

همین چند خط، به شما می‌گوید قطعا از دقت هم خبری نیست! ان‌هم دقت ۱۰۰۰ متری یا حتی شاید ۵۰۰ متری!! همین ابتدا عرض شود که احتمالا اگر تیرانداز خیلی خوبی باشید، حداکثر ۳۰۰-۴۰۰ متر روی کلاش حساب باز می‌کنید اگرچه برخی کلاش ها تا برد ۱۰۰۰ متری را هم بر سایت نشانه روی خود دارند.

البته قطعا به صورت موردی پیش امد کرده که نیروی فواصل بسیار بیشتر را هم با یک کلاش بزند، اما بحث ما کاربری عمومی این اسلحه است. همچنین این اسلحه واقعا کشنده است. بسیاری نیروهای غربی از فواصل بالا با این اسلحه مورد اثابت قرار گرفته اند، البته چون خدا انها را دوست دارد، حتی بعد از برخورد گلوله کلاش بلند شده و عملیات خود را ادامه داده‌اند( البته برخی معتقد هستند که خدا انها را دوست ندارد! صرفا فرمانده‌شان انها را دوست داشته و به انها جلیقه ضد گلوله داده است. با توجه به این جمله که مرگ و قسمت دست خداست، ما این افراد با این سیستم فکری را به روز قیامت واگذار میکنیم!)

نکته دیگر در خصوص اسلحه کلاش، نیاز کم ان به تمیزکاری است. و اسلحه کلاش به صورت مشخص، به کم گیر کردن یا اساسا گیر نکردن معروف است. خوشبختانه کشور استثنا‌ها، در اینجا هم با افتخار هزاران کلاش در دست نیروهایش دارد که پس از تلاش برای شلیک اولین گلوله، نیرو را به تلاش برای رفع گیر وا می‌دارد و از این باب هم، افتخاراتی برای خود ایجاد نموده است.

بنابراین در معرفی کلاش، میتوان گفت که این اسلحه دارای تولید بسیار راحت، دقت نسبتا پایین، گیر بسیار کم و قابلیت اعتماد بسیار بالا در درگیری های نزدیک است.

 

کلاش در ایران

کلاش سالهای سال است که در ایران خدمت میکند و همانطور که عرض شد، سلاح سازمانی نیز هست. سازمان مربوطه انقدر به این اسلحه علاقه دارد که در لوگوی خود تصویر این اسلحه را قرار داده است و سازمان‌های تابعه ان در کشورهای دیگر نیز، همین الگو را پیگیری کرده اند.

با این حال، کلاشهای ایرانی واقعا وضعیت ناراحت کننده‌ای دارند. کشور استثناها، مفتخر است که یکبار دیگر در یک مبحث مستثنی باشد! ما در خصوص ترجمله کلمات نیز استثنا هستیم و کلمه شخصی سازی را با بهبود جابجا می‌کنیم! مثال مدعی هستیم که اسلحه CQ در ایران بهبود یافته M4 های امریکایی هستند!

سلاح سرباز، کالیبر این سلاح تنها چیز تغییر پیدا کرده می‌باشد که کالیبر به کالیبر Ak74 تبدیل شده

 

این کلاش شامل تغییراتی در قنداق و قبضه و اضافه شدن ریل می‌باشد جهت افزایش ارگونومی! این تغییرات به قیمت ۲۰۰ دلار از بازار عمومی قابل خرید است

 

دو سلاحی که مشاهده می‌فرمایید، کلاش‌های تغییر یافته توسط کشور استثناها هستند که همانطور که می‌بینید، در یکی تغییرات فقط ظاهری هستش(تعویض قنداق و اضافه کردن ریل!) و در دومی، غیر از رنگ ظاهرا کالیبر هم تغییر پیدا کرده. و همین!

 

کلاش در امریکا

در امریکا هم کلاش هست. البته بیشتر برای مردم عادی هستند این کلاشها ولی شرکت‌های نظامی خصوصی هم با علاقه این اسلحه ها رو خریداری میکنند.

در امریکا،‌کلاش به چند صورت به دست مردم می‌رسه:

۱- وارداتی از کشورهای شرق اروپا و روسیه

۲- وارداتی از شرق اروپا و روسیه با تغییراتی بومی در داخل امریکا جهت افزایش کیفیت

۳- تولید شده توسط شرکت‌های کوچیک و بزرگ امریکایی

 

 

بنابراین به وضوح میشه دید که  انواع و اقسام کلاش در امریکا بسیار زیاد هستند(توجه کنید که در این مطلب، منظور از کلاش دو اسلحه AK74 و AK47 هستش و البته اسلحه Ak74 در ایران نیست یا خیلی کم هست!)

قیمت های این اسلحه هم بسیار متفاوت هست. نمونه‌هایی که کاملا از کشورهای خارجی وارد میشند بسته به مدل و کشور تولید کننده از ۴۰۰ دلار شروع میشن تا اسلحه های دست ساز امریکایی که به قیمت ۴-۵ هزار دلار فروخته می‌شند.

یکی از شرکت‌های تولید کننده کلاش‌های دست ساز که قیمت اسلحه هاش هم بسیار بالا هستند، شرکت رایف داینامیکس هستش که معتبر ترین شرکت در خصوص افزایش کیفیت کلاش و در حقیقت بهبود کلاش هستش. سلاح‌های این شرکت، تا فواصل ۱۰۰۰ متری رو هم باهاشون شلیک موفق داشتند.

 

رایفل داینامیکس

 

رایفل داینامیکس از سال ۲۰۰۷ که صاحبش تصمیم گرفت برای شرکت‌های بزرگ اسلحه بهبود نده و کارگاه خودش رو در نوادا راه بندازه،‌تشکیل شده است. این شرکت اسلحه‌های سری  Ak47، Ak74، و AKM رو به صورت کاملا دست‌ساز تولید میکند.

رایفل داینامیکس همکاری گسترده‌ای با شرکت‌های تولید کننده دیگر، و همچنین نیروهای مخصوص فعال در کشورهای خاورمیانه و شرکت‌های خصوصی فعال در خاور میانه دارد که به عنوان تولید کننده سلاح بومی برای انها فعالیت میکند. دقت، سرعت و کیفیت این تسلیحات بسیار عالی‌است و باعث شده که نیروهای امریکایی (بیشتر نیروهای شرکت‌های خصوصی) به راحتی این اسلحه ها را جایگزین سلاح‌های  کارخانه‌ای مانند M4 کنند.

 

اشنایی کم با این سلاح و مکانیزم کار با ان و طریقه استفاده از این سلاح در شرق باعث شد که این شرکت با همکاری برخی اموزشگاه‌ها، کلاس اموزش استفاده درست! از کلاش را نیز برگذار کند که این کلاس توسط بسیاری نیروهای مسلح و نظامیان خصوصی(PM) مورد استفاده قرار گرفته. برای مثال، طریقه عوض کردن خشاب که در کشورهای شرقی مرسوم هست، در سیستم غربی روش اشتباه! معرفی میشه و روشی که در غرب به عنوان استاندارد تعویض خشاب کلاش هست، در کشورهای شرقی به عنوان روش تاکتیکال معرفی میشه!

البته در شرق، برخی گروه‌ها همانند حزب‌الله لبنان، به صورت اصولی و پایه از سیستم تاکتیکال غربی برای بکارگیری این اسلحه استفاده میکنند که سرعت و کیفیت و دقت رو افزایش میده.

شرکت‌کنندگان در دوره اموزشی کار با کلاش رایفل داینامیکس، در حال اموزش ساخت سلاح!

 

در برخی ازمایش‌ها، سرعت تست ۵۳۵۳ ( شلیک پنج تیر به سیبل اول، ۳ تیر به سیبل دوم، تعویض خشاب، ۵ تیر سیبل اول و ۳ تیر سیبل دوم) در دو اسلحه M4 و کلاش یکسان بوده است. توجه کنید که اسلحه M4 به علت قفل گلن، نیازی به کشیدن گلن پس از خشابگذاری نداره!

نکته بسیار جالب در کلاسهای اموزشی رایفل‌داینامیکس این هست که چون کلاش رو یک سلاح مبتدی و با قابلیت دست‌ساز میدونند، به نیرو در ابتدای کلاش اموزش داده میشه که اسلحه خودش رو خودش بسازه و بعد از ان برای دوره استفاده کند!

 

دقت رایفل داینامیکس

تراویس هیلی به عنوان تستر سلاح‌های این شرکت، با استفاده از دوربین ACOG در فاصله ۸۰۰ متری شلیک موفق به سیبل(اولین شلیک و سایر شلیک های پیاپی) داشته و به قولی بر اساس معرفی صورت گرفته، تمام گلوله‌های گروپ(۵ تیر) روی خال سیاه نشسته که برای این اسلحه بسیار عالی به نظر می‌رسند.

همچنین در همین ویدیو و تست، تراویس هیلی اعلام میکنه که چند شلیک موفق به ۱۰۰۰ متری هم داشته، ولی به دلیل اینکه تمام گروپ بر روی خال سیاه تشکیل نشده، اسلحه رو به عنوان استاندارد دقیق زن در ۱۰۰۰ متری معرفی نمی‌کنه.

به نظر، فاصله دقت mil-spec یا با دقت استاندارد نظامی این اسلحه ها در ۸۰۰ متری، بسیار عدد مناسبی هست چرا که اکثر کلاش‌ها، با رد‌دات و در فواصل زیر ۴۰۰-۵۰۰ متر استفاده می‌شوند و این دقت در برد ۸۰۰ متری، تضمین گر کیفیت و دقت مناسب سلاح برای برد موثر اسلحه کلاش هست.

 

همانطور که مشاهده میکنید، برای به دست اوردن نتایج نظامی بهتر، باید هرچه سریعتر از تولید دولتی فاصله گرفت و کار را به شرکت های خصوصی واگذار کرد. این امر شامل اموزش نیرو هم میشه و به وضوح دیده میشه که کشورهایی که اموزش نیرو رو هم خصوصی کردن و توسط شرکت‌های خصوصی با کادر مجرب و اموزش دیده کار میکنن،‌ چقدر نتایج بهتر گرفتن که اینها دلایل خاص خودش رو داره.

 

 

 

 

بررسی اسلحه ساخت رایفل داینامیکس یوتیوب| اپارات

وب‌سایت شرکت رایفل داینامیکس

مطلب در میلیتاری| افسران| بالاترین

  • يكشنبه, ۴ مهر ۱۳۹۵، ۰۹:۵۵ ق.ظ
  • Senaps

نظرات  (۱)

  • محمد رضا ندیم پور
  • سلام.
    خوب و مفید بود.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی