دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

سلام...

از حدود سال 2011 بود که همزمان با انقلاب های کشورهای عربی، در بحرین هم اکثریت مردم بر علیه حاکمیت قیام کردن و میخواستن نقش بیشتری در حکومت و ازادی های بیشتری بگیرن.

اکثریت مطلق جمعیت بحرین رو شیعیان تشکیل میدن و حاکمیت هم از خاندان ال‌سعود هست. البته تظاهرات و اعتراضات از طرف کل مردم بوده و جنبه‌ی چندان مذهبی نداره.

همچنین در طول تقریبا 3 سال گذشته، عموما جو ارامش بر تظاهرات های مخالفین حاکم بوده در حالی که ال‌سعود از خشونت و شکنجه و ... استفاده کردن برای سرکوب این تحرکات اعتراضی.

در این خصوص، حتی نیروهایی تحت عنوان "موج خلیج" متشکل از نیروهای کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس هم تشکیل شد و بارها و بارها در عملیات های سرکوب بحرینی ها شرکت کردن. گزارش ها و اسناد و مدارک زیادی هم از استفاده از تبعه‌های پاکستان در نیروهای وزارت داخله یا وزارت کشور بحرین خبر میدن.

توی این تاپیک اما، من کاری نه به سیاست دارم، نه به خوب یا بد بودن تظاهرات ها و تحرکات! بلکه به عنوان یه کسی که به مسائل نظامی علاقه داره، روی گروه های مبارز و مسلح تشکیل شده تمرکز میکنم و میخوام در خصوص این گروه ها صحبت بکنم. در ادامه‌ی تاپیک با من باشید...

وقتی اسم گروه های مسلح شیعه به گوش میرسه، اول از همه فکرها میره روی حزب‌الله به عنوان یه الگو، و بعد ایران به عنوان حامی اونها، با این حال، و با وجود اینکه ایران هیچوقت حمایت قاطع خودش از گروه های مبارز شیعه مثل حزب‌الله در لبنان و عصائب در عراق رو مخفی نکرده، یا حمایت قاطع خودش از روه های فعال در سوریه و جهادشون رو پنهان نکرده، و اساسا به اون افتخار هم کرده، هرگونه حمایت و یا دخالت از گروه های شبه نظامی و مسلح در بحرین رو رد کرده، و اساسا مخالف فعالیت مسلحانه‌ی اونها هم بوده.
در بحرین، علارغم 3 سال درگیری و تظاهرات و مسائل مختلف پشت سر گذاشته شده، مثلا ورود نیروهای عربستان برای سرکوب، یا به کار گیری رسمی نیروهای سنی مذهب از سایر کشورها و مخصوصا پاکستان در نیروهای مسلح و استفاده از اونها برای سرکوب راهپیمایی ها، هنوز هیچ نشانی از خشونت مردم دیده نمیشه که در نوع خودش جالبه. اونهم در مقایسه با مخالفین سوریه که خیلی سریع و با اولین سرکوب ها، اسلحه دست گرفتن و دست به تسخیر اماکن نظامی و اعمال خشونت فرقه‌ای زدن...
اما، در بحرین شرایط قدری متفاوت هست. شاید حضور ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده و استقرارش در بحرین، و همچنین قوانین حمل و نگهداری سلاح در بحرین باعث شده که مردم چندان مسلح نباشن و صد البته امکان قاچاق و وارد کردن مواد منفجره و تسلیحات نباشه. کنار هم قرار دادن این مجموعه عوامل باعث شده که تظاهرات های سوریه هنوز صلح امیز باشه و این فقط مردم باشن که کتک میخورن یا کشته میشن و شکنجه میشن و دولت در اوج اقتدار و نیروهای نظامیش بدون ترس به مردم شلیک بکنن.

اما گفتم هنوز، چرا که به نظر میرسه  با بیشتر و شدید تر شدن سرکوب، بزرگ‌تر ها دیگه نمی‌تونن درست حسابی جوون هاشون رو کنترل بکنن و این جوون ها هم سریعا دارن از کوره در میرن، کوکتل مولوتوف ها و استفاده‌ی ناشیانه‌ی این جوون ها از اونها و تشکل گردان های شبه نظامی خبر از اینده‌ای شاید خطرناک در بحرین میده.

گردان سرایا الأشتر


لوگوی الاشتر که دو کلاشنیکف رو به شکل مروارید کنار هم قرار دادن. میدان مروارید محل تجمع اصلی مخالفین بحرین

لوگوی سرایا الاشتر رو می‌بینید که به شکل یک مروارید و میدان مروارید هستش که محل اصلی گردهمایی های مردم بحرین بود ولی میدان به کلی تخریب شد!
این گروه، به گروه بمب و کوکتل مولوتوف معروف هست. دلیلش هم اینه که این گروه تا بحال در هیچ یک از عملیات هاش، از تسلیحات سنگین یا کلا سلاح گرم و سرد! استفاده نکرده و در خشن ترین حالت، اونها در مارس امسال از یک بمب قوی IED استفاده کردن که طی این انفجار، سه نفر از نیروهای نظامی کشته شدن و جالب این هست که یکی از این سه نیروی نظامی به هلاکت رسیده، اماراتی بوده. این عملیات زمانی اتفاق افتاد که مردم در حال اعتراض و شعار دادن علیه حکومت در مراسم تدفین یکی از کشته شده های تظاهرات قبلی بودن که نیروهای نظامی با اونها برخورد کردن و درگیری پیش اومده، باعث این انفجار شد.

تا به امروز، گروه سرایا اعلام کرده که بیش از 20 حمله رو به اجرا در اورده و مسئولیت اونها رو پذیرفته، و دقیقا یک روز بعد از عملیات سوم مارس، حکومت بحرین این گروه رو به لیست گروه های تروریستی خودش افزود.


نیروهای نظامی در حال تمیز کردن محل انفجار 3 مارس

اولین بیانیه‌ی این گروه در روز  27 اگوست 2013 منتشر شد که البته تاریخ قرار گیریش در صفحه‌ی فیس بوک گروه برای روز 28 ام هستش و در این پیغام، اونها قول دادن که بر علیه نیروهای نظامی عملیات خواهند کرد و روز بعد، 29 اگوست اولین عملیات این گروه در منطقه‌ی ادرا به وقوع پیوست.

بیشترین حملات الاشتر توسط بمب‌های کنار جاده‌ای IED و با انفجار های دقیق و علیه نیروهای مزدور( اصطلاحی برای نیروهای وزارت داخله به کار برده میشه که به عقیده‌ی خیلی ها، اکثرا خارجی هستن) بوده.

الاشتر با اینکه به خوبی از فیس‌بوک و توییتر برای نقل اخبار و بیانیه‌هاش استفاده میکنه، اما تا به امروز هیچ تصویری از نیروهاش، از تسلیحات یا امکانات نظامیش بروز نداده و صرفا چند تصویر از لوگوش قرار داده.
اما بحث لوگوها، خودش بحث خیلی جذابی هستش! :)...
لوگوی قبلیی که این گروه از اون استفاده میکرد به این شکل هستش:


این لوگو به شدت شبیه به لوگوی استفاده شده توسط کتائب حزب‌الله و کلا گروه ها و سازمان‌های مورد حمایت ایران هستش!! که البته سریعا جایگزین شد.

توان عملیاتی:

خب، در خصوص توان عملیاتی با نبود هیچ فیلمی، نیمشه نظر درستی داد! اما، فیلمهایی که این گروه منتشر کرده نشون میده که این گروه فعلا اول کاره( دارم بهشون حال میدم باور کنین!). بمب های قویی میسازن، انفجار های خوب هدایت شده از راه دوری رو راه میندازن، ولی مشخصا فعلا اینکاره نیستن.



در این انفجار، که ویدیوش رو میتونید از اینجا دانلود کنید، می‌بینید که خیلی راحت و زیبا، انفجار صورت میگیره، انفجار قوی هستش، اما هدف انفجار مشخص نیست! شخصا به نظرم میاد که هدف انفجار، هدف قرار دادن خودرویی هستش که از کنارش رد میشه و با این فرض، انفجار دور از جاده، و بعد از رد شدن ماشین مربوطه صورت میگیره که احتمالا دلیل دیر صورت گرفتن انجار، استفاده از روش‌هایی مثل تماس گرفتن با شماره‌ای خاص و فعال شدن بمب بوده و نه روش های رادیویی یا سیمی که باعث شده دیر منفجر بشه بمب و هدف هم رد بشه! (دانلود| تماشا)

همچنین در ویدیوی دیگه ای که قرار دادن، انفجارشون بیشتر شبیه به انفجار های فوگاز هستش! ابتدا صدای بم انفجار TNT، بعد نور و اتیش قوی، بعد صدای انفجار که با توجه به فاصله با هدف، اصلا نباید صورت بگیره به این شکل و کاملا شبیه به انفجار های فوگاز هستش که تو رزمایش ها استفاده میشه و البته نه اینکه کاربرد نداشته باشن! بلکه کاربردشون در سوزوندن طرف هستش! مگر اینکه محل انفجار، تخصصا ترکش گذاری هم شده باشه و مثلا سنگ ریزه یا فلزات ریز رو بتونه شلیک بکنه به اطراف!...(دانلود| تماشا)




اگر بخوام کلا نتیجه گیری بکنم، میتونم بگم که این گروه هنوز جای کار زیادی داره و شاید برای مثلا 4-5 سال دیگه نیروهای اعتقادی و اموزش دیده‌ی فعال خودش رو داشته باشه و بتونه کار بکنه و این چند ماهی که از تشکیلش میگذره، براش اصلا کافی نیست که بخواد عملیات قدرتمندی رو اجرا بکنه!... اما همونطور که عرض کردم، این گروه توان عملیات های هرچند خیلی ساده رو داره...

سرایا المختار:
سرایا المختار گروه دیگه‌ی شبه نظامی بحرینی هستش که در اواخر سپتامبر 2013 اعلام وجود کرد. تمرکز عوامل این گردان هم بر روی بمب های کنار جاده ای IED هستش ولی اونها مشخصا هدف خودشون رو خونواده‌ی پادشاهی و  نیروهای اونها اعلام کرده که با تخصصشون خیلی فاصله داره! شاید بهتر بود جوخه‌‌ی اعدام بهتری داشتن تا بتونن خوب ترور بکنن! ولی فعلا که تمرکزشون روی بمب‌هاست.

برخلاف الاشتر، اعضای گردان مختار یک شهید دادن و این نشون میده که شاید توی مبارزاتشون جدی تر هستن.
البته، برخلاف الاشتر، این گردان هنوز جزو گروه های تروریستی بحرین شناخته نشده و صد البته در رسانه ها هم حرف چندانی ازش نیست و شاید همچنان ناشناس هست تقریبا.
در خصوص سرایا المختار بیشتر توضیح میدم در اینده... یعنی یه تاپیک کلی دیگه لازم داره ظاهرا، که یا خودم کار میکنم، یا دوستان دیگه‌ای از من کار میکنن که در هر دو حالت، توی همین پست اطلاع میدم که داستان چی شده.

میلیتاری| ارتشی
  • سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۰۳:۴۷ ب.ظ
  • Senaps

نظرات  (۱)

  • مدافعان حرم
  • پایگاه رسمی مدافعان حرم http://www.modafeon.blogfa.com
    با درج لینک یا بنر در وبگاه خود ما را یاری نمائید
    یاعلی
    پاسخ:
    عرض شود که پایگاه رسمی رو نمی‌دونم منظورشون چی هست! من لینک و نظر رو پاک نکردم ولی به این معنی نیست که اون رو تایید کردم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی