دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

بهترین سلاح نیروهای دفاع وطنی سوریه...

دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۲، ۰۹:۳۳ ق.ظ

اولین بار، یکی از فرماندهان ارشد ارتش به اصطلاح ازاد سوریه که با کلی نیروی تازه نفس برای کمک به نیروهای در قصیر به اونجا رفته بود و بازم شکست خورده بودن ازش صحبت کرد...

          "اونها از بمب های خلا و قدرتمند ایرانی استفاده میکردن که باعث میشد کل ساختمان به یکباره فرو بریزه و این باعث شد مجاهدین  مجبور به عقب نشینی بشن"


از همون موقع که این مطلب رو خوندم، دنبال این بودم که پیداش کنم... این سلاح که نیروهای حزب‌الله استفاده کردن، از ایران هم گرفتنش چیه که تروریست ها اینجوری در موردش حرف میزنن؟ اصلا چقدر راسته و چقدر سیاه نمایی؟

نتیجه‌ی تحقیقات و جست‌و جو هام در این خصوص بالاخره یه تاپیک شد.امیدوارم که خوشتون بیاد.


بر خلاف تصور بسیاری، این مدل بمب ها اولین بار نه بر علیه چند تروریست نجس سلفی، که بر علیه امریکایی ها و در عراق تست شدن. توسط گروه شیعی کتائب حزب‌الله...

یکی از افسران سابق امریکایی در خصوص این بمب‌ها گفته:
          "این بمب ها برای شلیک شدن از فاصله‌ی نزدیک به دیوار ها(T-Wall, Hessco barriers) استفاده میشدن که باعث میشد قابل اختلال نباشن و خسارات زیادی رو به بار می‌اوردن"

این مدل راکت ها که به IRAM معروف هستن، نوعی راکت معمولی 107 میلیمتری هستن که کلاهک اونها رو بر میدارن و یه کلاهک سنگین تر با فیوز حساس به برخورد ساده جاش  نصب میکنن. این جرکت باعث میشه که دقت و برد راکت کم بشه ولی در عوض، خسارات بسیار زیادی رو وارد میکنه.

IRAM ها خوب سیستم های شناخته‌شده‌ای هستن، ولی مشکلی که وجود داره در خصوص این مدل راکت‌ها، نه خود اونها که نحوه‌ی استفاده‌ی از اونها هستش.
کتائب اولین گروهی بود که از یه شیر پاک خورده‌ای یاد گرفت که اینها رو به جای شلیک  به صورت منحنی(یعنی راکت بره بالا و بعد از بالا بخوره تو سر هدف)، مستقیم شلیک میکنن!! یعنی یه سه‌پایه‌ی خوشکل میذارن زیر راکت و بعد اون رو خیلی راحت و به صورت مستقیم و از فاصله‌ی چندین متری شلیک میکنن... اینجوری دقیقا به هدف میخوره و خسارات شدیدی رو به بار میاره و صد البته، باعث میشه که روحیه‌ی طرف مقابل هم ضعیف بشه...


مشخصا این سیستم ها سیستم های دست ساز هستن، اما بازم یه شیر پاک خورده‌ای اومده و این تجهیزات رو کاملا فرستاده تو خط تولید و به قولی، استانداردشون کرده. در کنار لانچر های تکی، امروزه این سیستم در لانچر هیا چهارتایی به وفور توسط حزب الله و نیروهای دفاع وطنی( بسیج سوریه) مورد استفاده قرار میگیره...

لانچر چهارتاریی این سلاح در دست نیروهای دفاع وطنی

انبار این سلاح در سوریه

انبار سلاح در سوریه که به دست تروریست ها افتاد در حلب. تعداد اینها واقعا خیلی زیاده!

شکل شکیل جعبه ها، حاکی از خطوط تولید گسترده و استاندارد شدن اونها رو داره
این تجهیزات، امروزه سلاح استانداردی برای فتح شهرها شدن و کاملا عملیاتی هستن و به شدت در جنگ‌های شهری نیروهای دفاع وطنی، ارتش، حزب‌الله و گروه‌های عراقی درگیر مورد استفاده قرار میگیرن...
اینکه در تصاویر بالا هم می‌بینیم که این تسلیحات دارای جعبه‌ی مخصوص به خود با نگه‌دارنده ها و غالب کلی مخصوص به این مدل راکت‌ها هستن، یعنی اینکه کاملا توی خط تولید هستن و به یه جور استاندارد تبدیل شدن و به شدت هم دارن تولید میشن. قطعا سوریه در حال حاضر توان تولید ابتکاری تسلیحات چریکی رو نداره و کتائب حزب الله و خود حزب‌الله هم زیاد تو فکر اینکه اینجوری جعبه بندی و منظم تولید بکنن نیستن! مشخصا این تسلیحات توسط خودمون و برای درگیری های شهری ساخته شده. نکته‌ی دیگه‌ای که میتونه مورد توجه باشه، امکان استفاده از اونها بر علیه زرهی دشمن هستش!! ایا میتونن با این قدرتشون یه امرپ رو نابود بکنن؟



النصره اعلام کرده یکی از لانچر های چهارتایی(همین وانت) رو گرفته! البته بدون راکت‌هاش به دردشون نمی‌خوره احتمالا


ویدیویی که در پایین براتون قرار دادم، بازگذاری، شلیک و برخورد با هدف و دو مرحله انفجار این راکت‌ها رو نشون میده که البته اول ویدیو رو باید تحمل بکنین چون کمی حرف اضافه میزنه! :)
تماشا| دانلود

استفاده علیه امریکا:
در سال 2008، در بغداد برای اولین بار نیروهای امریکایی تجربه‌ی تلخ برخورد با این تسلیحات را در پایگاه‌هایشان داشتند. تسلیحاتی که در اولین استفاده هایش در سال 2008، 3 کشته و 15 زخمی به جا گذاشت. البته تنها استفاده‌ی از این سلاح هم صرفا توسط گروه‌های شیعه‌ی بغداد در همون سالها بوده و به نظر میاد دیگه استفاده نشد.
امریکایی ها معتقدند که یکی از این سلاح ها در سال 2011 به وسیله‌ی طالبان استفاده شده و باعث شده یه شینوک اونها سقوط بکنه و کل نیروهاش به هلاکت برسن.

ژنرال جفری هموند، فرمانده‌ی نیروهای امریکایی بغداد، در سال 2008 اعلام کرد که این مدل بمب ها، اصلی ترین تهدید علیه ما هستند.

ساختار و استفاده:
در نهایت، این بمب ها از یه کپسول یا کلاهک فلزی ساخته شدن که جای کلاهک معمولی رو میگیرن و روی راکت‌های 107 میلی متری نصب میشن. یه کلاهک بزرگ و سنگین و پر از مواد منفجره و حساس به ضربه که انفجار عظیمی رو ایجاد بکنه و بتونه ساختمون ها و زرهی ها رو از بین ببره، روی لانچر هاش و از روی تکنیکال های سبک مثل انواع وانت ها با لانچر های تکی و یا چهارتایی قرار میگیره و در نهایت، به دلیل اینکه کاملا استاندارد نیست(شاید نیست! ما مطمئن نیستیم که!!) کلاهک و راکت با هم بالانس نیستن  و کلی مشکل دارن و این باعث میشه که راکت ان‌استیبل باشه و به قولی نشه مطمئن بود که به همون هدفی میخوره که ما انتظار داریم... بنابراین بیشتر مشاهده شده که مثلا در سوریه برای زدن ساختمونی در سمت مقابل خیابون استفاده بشه. در هر صورت، دقت این سلاح تا 140-50 متر میتونه بالا باشه و هدف مربوطه رو برامون بزنه که به نظر، برای کاربران سلاح خیلی هم کافی و مناسب باشه.

منابع:
برون موزز| ویکی‌پدیا
  • دوشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۲، ۰۹:۳۳ ق.ظ
  • Senaps

نظرات  (۲)

اسم سلاح مورد استفاده در عراق اشتر بود اگه اشتباه نکنم
  • مدافعان حرم
  • پایگاه رسمی مدافعان حرم http://www.modafeon.blog.ir
    ما را با درج لینک در وبگاه خود حمایت نمائید
    یاعلی
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی