دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

لوگوی نخسا-(پخش شده توسط گروه‌های تلگرامی) منبع

سلام...

در جنگ‌ها، همیشه یک عده از خود گذشتگی می‌کنند. یک عده بسیار بزرگی از خود گذشتگی میکنند تا عده‌ای دیگر در اسایش و ارامش زندگی کنند. در عین حال، همیشه هستند افرادی که تبدیل میشند به نون خور ان جنگ، و به بهره برداری های بعدی می‌پردازند. در جنگ هشت‌ساله ما با عراق، صدهاهزار نفر زندگیشان را رها کردند تا برای کشور، انقلاب و عقایدشان بجنگند، با این حال سالها بعد، عده‌ای پیدا شدند که رانت خواری و سواستفاده به اسم جنگ بپردازند. این‌روزها کشورما در سوریه و عراق و سایر مناطق درگیر جنگی نفس‌گیر است و جالب است که جنگ هنوز تمام نشده، جانفشانی ها و از خود‌گذشتگی ها تمام نشده، عده‌ای به سواستفاده پرداخته‌اند.

در این مطلب، بررسی عمومیی خواهیم داشت بر یکی از گروه‌های نون خور حرم، معروف به نخسا.

اخبار

ارائه اخبار خنده دار از وضعیت میدانی سوریه توسط طرفین، باعث شد که شهروند خبرنگارها بیش از پیش اهمیت پیدا کنند. اخبار صدا و سیمای ایران، اخبار الجزیه، اخبار بی‌بی‌سی و سی ان‌ان و سایر رسانه ها کاملا یک‌طرفه و به سود دولت یا حکومت ها بود. چیزی از خبر در ان پیدا نمی‌شد. بنابراین در ایران و زبان فارسی عده‌ای شروع کردند به ترجمه اخبار شهروند خبرنگاران مختلف و قرار دادن ان در سایت های نظامی. شاید به جرات بتوان گفت در زبان فارسی با سایت میلیتاری شروع شد. اخبار از منابع مختلف قرار داده میشد و کم کم منابعی که دروغ و راست را قاطی میکردند، و منابعی که راست میگفتند تشخیص داده شد، حال دیگر اخبار یکدست و معمولا کاملا قابل اطمینان در اختیار قرار میگرفت!

 

اخبار! هرچه در اخبار می‌بینید لزوما واقعیت ماجرا نیست

اما خبررسانی با سرعت بالا و به صورت میدانی در انجمن‌هایی که مخاطبش گروه بخصوصی از علاقمندان به مباحث نظامی هستند و همه چیز را فقط از دیدگاه نظامی می‌بینند، قدری با اهداف اولیه ترجمه اخبار درست و نشر ان در تضاد بود، بنابراین این گروه‌های خبری، به سایت های شبکه اجتماعی دیگر مانند فیس‌‌بوک، توییتر، اینستاگرام و تلگرام هم وارد شدند و جریان نشر خبر جدی تر شد. تهیه نقشه و دنبال کردن دقیق مناطق تحت اختیار گروه های مختلف و به صورت عموما بی‌طرفانه، باعث شد که طرفدارهایی نیز پیدا کنند.

 

جریان خبری

این روزها اگر اخبار جنگ سوریه را در سایتهای مختلف دنبال کنید، پاسخ های عجیب و غریب و جالبی می‌بینید. مثلا، در زبان فارسی تیتر خبری سایت‌هایی همچون بالاترین به دلیل تم مخالفت با نظام ایران، معمولا به صورت دشمنی با ایران هم هست. پس در این سایت ادم بدِ جریان ایران و سوریه است. مردم در سوریه دارند نسل کشی می‌شوند و ایرانی ها و ارتش سوریه دارند برای صبحانه مردم سوریه را شکار، کباب کرده و نوش جان میکنند.

جریان‌های خبری رسانه‌های مختلف و نحوه ارائه اخبار

طرف مقابل، سایت‌های خبردراری ایرانی و طرفدار نظام ایران هستند که در انها، هر روز نیروهای ویژه امریکا و اسرائیل در نواحی مختلف کشته و اسیر می‌شوند و اعتراف می‌کنند که کشورهایشان این جنگ را به راه انداخته و مدیریت میکند.

سایت های خبری مانند بی‌بی‌سی و امثالهم، همچنان امثال داعش را شورشی می‌دانند و از انها نیز انتظاری بیشتر نمی‌توان داشت.

به هر حال، عموما میتوان گفت که همه دارند دروغ می‌گویند و باید پناه برد از شر خبرگزاری های همه دروغ‌گو به شهروند خبرنگارهایی که عموما برای اخبارشان هیچ پولی نمی‌گیرند.

 

حرف اخر جریان خبری

واقعیت این است که اگر بخواهم کلیت بحث جریان خبری را ببندم، می‌گویم که این جنگ است و در جنگ به کسی حلوا نمی‌دهند. خمپاره ها و بمب ها و راکت‌ها منفجر می‌شود و افرادی که در نزدیک ان‌ها هستند کشته می‌شوند. مردم مختلف دیدگاه های مختلفی دارند و عده‌ای از ورود ارتش خوشحال می‌شوند و عده‌ای گریان. ترکش‌ها برخورد میکند و زن و مرد، کودک و پیر نمی‌شناسند، انفجار ها می‌سوزانند و موج‌های انفجار بدن‌ها را تکه‌تکه میکنند. در یک انفجار خمپاره، ممکن است چندین کودک تکه تکه شوند و این، جنگ است. جنگ شهری همین است. نمی‌خواهم بگویم برایم اهمیتی ندارند، نمیخواهم بگویم تلفات جانبی جنگی هستند، اما واقعیت این است که جنگ همین است. امریکا هم راکت‌ شلیک میکند و موشک به دقت خودروی تروریست را نابود میکند و همراه ان تروریست، مجموع مردمی که در عروسی بودند نیز کشته می‌شوند. پس این تلفات همیشه بوده و هست.

قبلا در مطالبی در خصوص جنگ غزه گفته بودم که این بزدلی یک مبارز و جنگجو است که جنگ را در بین مردم انجام دهد، اینگونه او از مردم به عنوان سپرش استفاده میکند. این شخص، بی‌لیاقت است و همان بهتر که کشته شود.

 

گروه‌های خبری

همانطور که گفتم، جریان‌های خبری مختلف باعث شد تا گروه‌های مختلفی کم‌کم به ترجمه و ارائه اخبار بپردازند. هر گروه خبری، با توجه به جهت گیری‌های خود، اخبار را انگونه که میخواهد نشر می‌دهد. همانند خبر فروش بانوان در اسرائیل که توسط خبردراری های دولتی ایران و حتی تحلیلگران و استراتژیست های ایرانی مورد سواستفاده قرار گرفت در حالی که یک حرکت اعتراضی بود.

از دل این گروه‌ها، گروه ناب جهادی بیرون امد. ناب جهادی، یک گروه خبری عجیب و غریب و جنجالی بود. خبرهای انها معمولا در دفاع و حمایت از فاطمیون( افغانستانی های تحت فرمان ایران در سوریه) و نیروهای خودجوش بود. انها از اپلیکیشن‌های موبایلی  و اطلاعاتی که در اختیار همگان بود، برای دراوردن! اخباری همچون فرود فلان مدل هواپیمای بخصوص در فلان فرودگاه اسرائیل و پروازش از بالای سوریه استفاده و ثابت می‌کردند که با این رصد، کشف و ثابت نمودیم که اسرائیل حامی تروریست‌هاست.

اخبار اینها و بسته شدن پشت سر هم گروه‌های اینها در تلگرام باعث گروه‌های متعدد با نام‌های مختلف هم شد که در کمال تعجب، به دلیل خبردراری هایشان، به سرعت طرفدار نیز جمع می‌کردند. مثلا ۵۰-۶۰ هزار مخاطب برای هر کانال.

جریان نخسا، به صورت رسمی تشکیل شده بود. هزاران نفر مخاطب، مخاطبانی اکثرا از طیف مذهبی و ناشنا با مسائلی همچون دروغ خبری و خبردراری! افرادی که تصور می‌کردند چون در تلگرام است، چون در فلان وبلاگ یا وبسایت‌است یا چون عده‌ای افراد مذهبی نشرش می‌دهند، پس راست است. اسرائیل و افشای بدجنسی‌هایش و شکست امریکا و عربستان هم که در کانال بود و اینها را بیشتر از پیش هم عاشق می‌کرد!

 

ناب‌جهادی

همانطور که گفته شد، ناب‌جهادی یک گروه خبری بود که اخبار هیجانی و اکثرا دروغش، باعث ایجاد تردید شد. در حقیقت ناب‌جهادی همان بخش دروغ‌پراکن و خبردرار بود که در تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی تشکیل شده بود.همانطور که قبلا هم گفته بودم، کانال‌های مربوط به ناب‌جهادی تا چند مورد پشت سر هم پاک‌ می‌شد(ظاهرا توسط تلگرام) که البته این ادعا چندان قابل اعتنا نیست و به نظر می‌رسد که این گروه خود و با هدف مظلوم نمایی کانال‌ها را پاک می‌کرده. مسئله‌ای که سایر گروه‌های خبری نیز به ان اذعان دارند.

با این حال، مسئله ناب جهادی به اینجا ختم نم‌شود. همانطور که گفتم، مطالب نشر شده توسط این کانال از عجیب و غریب و دروغ فراتر رفته و کار به جایی رسید که گاهی مطالب را نوعی شوخی در نظر می‌گرفتیم. برای مثال، رصد هواپیماها که به سادگی و از طریق سایت‌های عمومی انجام می‌گیرد، در این کانال همراه می‌شد با افسانه‌سرایی ها و اینطور به مخاطب القا می‌شد که شاید ناب جهادی چند رادار و کارشناس تحلیل سیگنال در منطقه دارد که پروزاها و ارتباطات رادیویی را رصد کرده، دیکد می‌کنند و به اطلاع عموم می‌رسانند!

تصویر تهیه شده از رصد دروغین توسط کانال سخن‌بزرگان - منبع

بخش دیگر، اخبار کذب مربوط به حمله هوایی توسط جنگنده‌ها و خلبان‌های ایرانی بر علیه اسرائیل بود. این کانال اخبار از این دست را به صورت گسترده نشر داده، و با شایعه پراکنی جریان خبری سالم را دچار مشکلات گسترده کرد. نشر اکاذیب توسط این کانال تنها به بمباران خیالی اسرائیل و ترکیه و امریکا منتهی نمی‌شد، این کانال همچنین با نشر اخباری در خصوص هک گسترده سایت‌های عربستان سعودی نیز، جریان خبری را پر از اخبار کذب کرد که باز هم به صورت همزمان با چند مورد هک سایت‌های عربستانی، باعث اخلال در جریان خبررسانی شد.

بمباران تخیلی اسرائیل تهیه شده توسط سخن‌بزرگان - منبع

 

اعتراض‌ها به ناب‌جهادی اما به همین‌جا ختم نمی‌شود. مسئله بسیار مهم و حساس دیگر که اتفاقا می‌توان اسم خیانت نیز بر ان گذاشت، نشر اخبار حفاظتی نیز هست. تصور کنید که یک کانال خبری در تلگرام که ۶۰ هزار عضو نیز دارد، به یکباره با قرار دادن تصویری، اعلام کند که ما در فلان‌مکان هستیم و اماده حمله! یا تصویری از یکی از شهدا را نشان دهد، یا اعلام کند که یک شخص بازداشت شده! این اخبار قطعا مورد رصد جریان تروریستی نیز هست و باعث لو رفتن عملیات‌ها یا اسرا می‌شود. کانال‌های مختلف به این مسئله به صورت جدی واکنش نشان دادند.

... تصویر زیر هم مربوط به خبر شهادت ، شهید مهدی نظری میشه که در خبرگزاری های النصره منتشر شده ، پیکر مطهر ایشون در میان نیروهای خودی و تکفیری جا مونده ، اما توسط تکفیری ها احتمالا شناسایی شده و دلیل شناسایی ، انتشار خبر شهادت و تصویر ایشون در کانال ها و خبرگزاری های داخلی هست....

بخشی از اعتراض کانال سخن‌بزرگان به نشر اخبار حفاظتی و ایجاد مشکل- منبع

 

رصد شدن ناب جهادی توسط جبهه النصره

مشخصا، نکات امنیتی، دروغ پردازی‌ها و مسائل از این دست، باعث نشد که مشکلی برای این جریان کاذب پیش بیاید، اما واکنش‌های جدی و پی‌در پی گروه‌های مختلف فعال را به دنبال داشت. همین مسئله باعث شد که ناب جهادی به فکر راه‌حل باشد.

 

نخسا

ناب‌جهادی نخسا را اینگونه معرفی می‌کند:

تشکیل نخسا به سال ۸۸ و در حین فتنه برای حمایت از نظام اسلامی برمیگرده که در تهران و چند شهرستان به صورت خودجوش آغاز بکار کردن و مانع از ایجاد فتنه و تحرک دشمنان خود فروخته در داخل کشور و همچنین باعث تقویت و ثبات نظام در این برهه را رقم زدند .

اما شاخه نظامی برون مرزی از اوایل جنگ سوریه با حرکت شهید مصطفی صدر زاده (سید ابراهیم) و همراهیانش به منطقه زینبیه و شروع حرکت مسلحانه علیه تکفیری ها و داعش در مناطق تحت اشغال آنها در این منطقه شکل گرفت و به دفاع از حرم بی بی زینب س پرداختند و جانفشانی آنها تا هم اکنون و با دادن خونهای بسیار از این تشکل ادامه دارد .

معرفی نخسا توسط سایت ناب جهادی-  منبع

 

اعضای نخسا با لباس بسیج - پخش شده در تلگرام گروه - منبع

نیروی خودساخته سپاه اسلام یا نیروهای خودجوش سراسر اسلام یا امثال اینها، نخسا را تشکیل داد. گروهی که تشکیل شده از افراد داوطلب برای جنگ در سوریه بود. این گروه توسط هیچ کس حمایت نمی‌شد و شهدایش ناشناخته دفن شده‌ بودند. نخسا با اسامی مختلفی در شبکه اجتماعی تلگرام فعال بود. البته بسیار مهم است که بدانیم، نخسا یک راه‌حل بود. منظور این است که وقتی اعتراض‌ها به جریان خبری و مطالب و دروغ‌نگاری ها و دزدیدن شهدا بالا گرفت، نخسا در جریان یک فرار به جلو تشکیل شد. گروه ناب جهادی که تا‌به‌حال با اسم همین گروه فعالیت میکرد، به یکباره سازمانی جدید تشکیل داد و اسم نخسا را بر ان گذاشت.

نخسا در واقع یک سازمان و تشکیلات نیست یک تفکر و ایدوئولژیک هست که راوی این مطلب است که اسلام مرز نمیشناسد و تا آزادی قدس شریف از چنگال اسرائیل غاصب اروم نمیشینه

اما کار از کار گذشته بود، برخی کانال‌های مخالف نخسا و جریان خبری ناب‌جهادی، معتقدند که بسته شدن کانال‌ها هم بخشی از فرار به جلوی این جریان است تا بتوانند صحبت‌های سابق خود را انکار کنند.

یک بسیجی کلاه‌سبز! با پچ حزب‌الله در حمایت از ناب جهادی می‌نویسد - منتشر شده در تلگرام گروه - منبع

اخبار با شیوه‌ای هیجانی و تند رد و بدل می‌شد و تصاویری هم از تجهیزات و پرسنل به بیرون می‌امد. صد البته هرگز کسی تصویری از نیروهای نخسا در حال عملیات ندید.

ابوعزرائیل(مانکن جنگی) عراقی در کنار اعضای نخسا - پخش شده در تلگرام گروه - منبع

بسیاری به دنبال این بودند که از طریق نخسا به سوریه یا عراق رفته، برای دفاع از حرمین بجنگند. همچنین بحث امکان سنجی هم مطرح شد. مثلا، گروهی همانند نخسا توسط چه کسی اموزش می‌بیند؟ چگونه هدایت می‌شود؟ چگونه به سوریه می‌رود و چگونه تجهیزات دریافت میکند؟ به قولی چه کسی پشت جریان نخساست؟ جریان نخسا‌سپاه هم از همینجا تشکیل شد که شاید نخسا را سپاه پاسداران راه انداخته است تا مردم عادی از طریق ان، به سوریه بروند.

البته خود گروه در کانال‌هایش همیشه ادعا می‌کرد که تحت حمایت هیچ ارگان بخصوصی نیست. اما سوالات همچنان باقی بود. همه باورشان شده بود که نخسا از طرف جایی حمایت نمی‌شود. مظلومیت نخسا افزوده شد، طرفدارانش بیشتر شدند و حمایت مالیی هم نداشتند پس کم‌کم این مسئله مطرح شد که باید از اینها حمایت کرد.

مسائل مختلف، ناب جهادی و نخسا را به صورت جدی زیر سوال می‌برد. اگرچه ناب‌جهادی تصاویری از حضور  نیروهایش در مناطق مختلف سوریه منتشر کرده، اما باز هم تصاویر و محل برداشته شدن ان‌ها و جمیع مسائل پیرامون ان‌ها، باعث می‌شود که در اصالت جنگی ایشان تشکیک شود.

 

شهید دزدی

این مسئله بسیار حساس تر می‌شود. نخسا رسما و مشخصا عنوان می‌کند که یک جریان فکریست و نه تشکیلات سازمانی. مسائل زیادی برای نقض این صحبت توسط مخالفین ناب جهادی مطرح می‌شود، مثلا چرایی نیاز نخسا به دریافت پول، اعزام نیرو، خرید منزل مسکونی در سوریه(جهت استفاده به عنوان مرکز عملیاتی) و مسائلی از این دست. با این حال، واکنش‌های بسیار شدیدی از طرف کانال‌های تلگرامی در خصوص شهید دزدی و چرایی نیاز یک تفکر به تیپ و لشکر است.

این کانال‌ها معتقدند که جریان نخسا و کانال‌های حامی‌اش به معرفی شهدای جنگ به نام خود می‌کند، و مثال‌های متعددی هم اورده‌اند که نخسا انها را نیروی خود معرفی میکند، و کانلهای مخالف همان شهید را متعلق به جریانی دیگر می‌دانند.

به گزارش اویس، در ادامه جعل عناوین و دروغگویی “نخسا” به رزمندگان و مدافعان حرم در سوریه ساعتی قبل برخی از صفحات منتسب به این جریان با منتشر کردن تصویر شهید مهدی صابری یکی از شهدای شناخته شده لشکر فاطمیون مدعی شد “سید مصطفی نوری” مجاهد افغانستانی عضو تیپ نخسا به شهادت رسیده است، این ادعا در حالی صورت می گیرد که این جریان طی هفته های اخیر با سانسور حرفهای گذشته خویش مدعی بود که نخسا فقط یک تفکر است نه یک تشکیلات! اما حالا و پس از کم شدن انتقادات بار دیگر ادعایی بزرگ مبنی بر تیپ نخسا منتشر کرده اند

به راستی چگونه جریانی که مدعی حضور در سوریه و نبرد با تروریست های تکفیری می باشد حتی یکی از شهدای شاخص لشکر فاطمیون که طی ماه های اخیر بارها مستندش از شبکه های سیما و سایت های اینترنتی منتشر شده را نمی شناسد؟

سوالی که این بین وجود دارد اینکه آیا وقت آن نرسیده که مسئولین امر در برابر این دروغگوهایی و جعل عناوین به صورت گسترده و رسمی برخورد نمایند؟ آیا مخاطبان باید هر روز شاهد جولان بیشتر اینگونه جریان ها و کسب اعتبار توسط آنها با استفاده از جعل عناوین نظامی و رزمندگان اسلام باشند؟

واکنش شدید کانال آماج و بکارگیری عنوان شهید دزدی - منبع

در موردی دیگر، متوجه می‌شویم که برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی در خصوص شهدای جنگ سوریه، مطالبی منتشر کردن در رد اینکه شهدا، عضو نخسا بوده‌اند.

در پی سوالات دوستان عزیز و اخبار مشکوک برخی جریان ها در مورد نحوه اعزام و حضور #شهید_مدافع_حرم_محمد_کیهانی   در کشور سوریه،از طرف خانواده محترم  #شهید_حرم_محمد_کیهانی و  برادر #ابوحنانه از همرزمان شهید عزیز باید عرض کنم که شهید مدافع حرم  #محمد_کیهانی از بسیجیان لشگر ۷ ولیعصر عج بوده و هیچ ارتباطی با اسم خیالی #نخسا ندارد  و هر گونه انتساب این شهید بزرگوار به جریان گول زننده و خیالی نخسا را #خانواده_محترمش و #همرزمانش تکذیب می کنند.
لذا این تذکر رو دادیم تا جریان نخسا از این شهید و بسیجی طلبه عضو  لشگر ۷ ولیعصر سوء استفاده و اشتباهات قبلیشان را تکرار نکنند.

کانال معرفی برخی از شهدای جنگ سوریه، ارتباط این افراد با نخسا را رد میکند - منبع

کانالی دیگر هم در خصوص شهید دزدی و نخسا صحبت کرده. اینبار، شخصی خودش را خواهر یکی از شهدای مدافع حرم معرفی کرده، اعلام می‌کند که برادرش جزو جریان نخسا نیست.

هوالحق ... این روزهادرشبکه های اجتماعی جریانی به نام "نخسا"که برگرفته ازیک شوخی دوستانه بین چندمدافع حرم می باشدبه راه افتاده ومتاسفانه تبدیل به یک ابزارتبلیغاتی شده است ،خصوصاوصل به فرمانده هایی که بواسطه خلوصشان دردلهاجادارند می نمایندتاوجهه ای برای معاملات خودکسب کنندبدینوسیله ازتمامی اهالی حق درخواست می نمایم به این جریان دامن نزنندو اسم هیچ شهیدی رابانام "نخسا"نه  تنهابه خاطرلفظ آن بلکه به دلیل جریان غلط راه افتاده نسبت ندهند. اینجانب به عنوان خواهرشهیدمدافع حرم محمداسدی (نام جهادی غلام عباس )به اطلاع می رسانم که شهیدمحمداسدی عضولشگرهمیشه سرافرازفاطمیون بوده وهیچ ارتباطی به جریان کاذب " نخسا" ندارد . لازم به ذکر است دراین زمان هیچ نیروی غیررسمی امکان حضورجبهه سوریه راندارد پس مراقب باشیم که با نشراین شایعات خودرا مدیون خونهای پاکی که ازکل دنیا بریدند نکنیم

خواهر یک شهید مدافع‌حرم، عضویت برادرش در نخسا را رد می‌کند - منبع

در این میان، نکته‌ای هست که بنده شخصا نتوانستم (یا نخواستم) اعتبار این کانال‌ها را بررسی کنم. برای مثال اینکه این کانال واقعا مرتبط و بیانگر مسائل مربوط به این شهدا هست یا نه را نمی‌توانم تایید کنم.

 

نان خور حرم

سر اغاز مباحثی همچون حمایت از نخسا نیز از همینجا بود. گروهی که بدون چشم‌داشت و حمایت بخصوص به سوریه رفته‌اند برای دفاع از حرم، طیف مذهبی کشور را که به هر دلیلی نمی‌توانست به سوریه برود را هدف قرار داده بودند و به هدف هم زدند.

صحبت شخصی بنده، با مجاهد دمشقی در خصوص کمک مالی

شروع کردند به فروش پرچم، استیکر، عکس اسلحه وماکت تجهیزات مختلف نظامی. حتی کمک های مستقیم مالی هم دریافت می‌کردند و شما میتوانستید از انها شماره حساب گرفته، کمک‌ مالی کنید.

 

شهدای نخسا

کانال ناب جهادی، تصاویری از شهدایش قرار داده، که چون بررسی های مختلف نشان میداد ممکن است این شهدا، وابستگی بخصوصی به نخسا و ناب جهادی نداشته باشند، بنده از قرار دادن تصاویر انها به صورت کلی خود‌داری میکنم. با این حال، کانال ناب جهادی، در این‌ پست برخی از شهدایش را معرفی کرده است. همچنین یک اکانت در اینستاگرام توسط ناب‌جهادی معرفی شده که قرار است تصاویر رزمندگان نخسا را قرار دهد.

 

واکنش‌ها

این حرکات و خبرها، اگر چه طرفداران خاص و بسیار پرتعداد خود را داشت، در عین حال واکنش‌های شدیدی نیز به دنبال داشت. گروه‌ها و افراد مختلف خبری سکوت کرده بودند اما دنبال کنندگان اخبار، به شدت واکنش‌نشان دادند. دروغ‌ها را در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها و وبلاگ‌ها اشکار می‌کردند و سوالاتی را می‌پرسیدند. با بالاگرفتن سوالات، کم‌کم توجهات بیشتری به این مسئله که ممکن است نخسا دروغ‌گو باشد هم ایجاد شد.

در اولین مورد، شخصی به نام ابو‌حر توسط دستگاه امنیتی کشور بازداشت شد. بر اساس خبرهای مختلف گروه ۴ نفره‌ای که تحت نام ابوحر و رفقا! به فعالیت تبلیغاتی و یاوه‌گویی می‌پرداختند و سعی میکردند مردم را فریب‌داده و حتی به دروغ، از عملیات‌های جنگیشان خاطره می‌گفتند و نهایتا از ان‌ها کلاه‌برداری می‌کردند و مبالغی را تحت عنوان دفاع از حرم دریافت میکردند، بازداشت شدند. البته این کانال و شعب مختلف ان، همچنان در حال دروغ پراکنی هستند.

ابوحر(بازداشت شده به جرم کلاه‌برداری) و ابوعزرائیل مانکن رزمی عراق

سایت‌های مختلف به این‌گروه‌ها کم‌کم واکنش نشان دادند اما شهامت واکنش را تنها پس از برخورد دستگاه قضایی پیدا کردند. با این حال، شدیدترین واکنش‌ها از همان سایت میلیتاری(جامعه‌ٔ بیدار علاقمند به مباحث نظامی که عموما به دور از مباحث سایسی مباحث نظامی را دنبال میکند) بود. گروه‌های اجتماعی همانند گروه سخن‌بزرگان‌نظامی هم یکی از کانال‌های جذاب و طنز-اموزشی دنیای مجازی علاقمندان به مباحث نظامی‌است که با شوخی، اشتباهات و دروغ‌ها را گوشزد میکند. این کانال از ابتدا به اشکار سازی دروغ‌ها و زیر سوال بردن درست این گروه پرداخت و نقش بزرگی هم در زیر سوال بردن ان داشت. شاید بتوان گفت استارت زیر سوال بردن نخسا از همین گروه سخن‌بزرگان بود. گروه خبری اماج نیز از دیگر گروه‌هایی بود که از ابتدا به اخبار کذب این جریان، واکنش های تند نشان داد و سعی در افشای دروغ‌های ان‌ها داشت.

در حال حاضر، حتی جنگی جالب بین کانال سخن‌بزرگان و کانال‌های (حال به راحتی میتوان گفت کلاه‌بردار) ناب جهادی درگ گرفته که در ان، اعضای کانال ناب جهادی که از طرق مختلف همانند بسیج به اسلحه دسترسی پیدا میکنند، تصویر ان را به عنوان حضور در منطقه جنگی ارسال می‌کنند تا اصل عکس‌های ارسالی توسط این کانال را زیر سوال ببرند.

با این حال، کانال‌های نخسا یا ناب جهادی، به دلیل سوار شدن بر احساسات پاک مردم، همچنان می‌تازد و عده‌ای زودباور همچنان در حال فریب خوردن هستند. امیدواریم که این دست مسائل و سواری گرفتن از احساسات مردم هر‌چه زودتر پایان یابد.

 

واکنش کانال سخن‌بزرگان نظامی به فروش کالا به اسم مدافعان حرم

 

واکنش کانال اماج به مطالب نخسا

 

مداح معروف در کنار نخسا - گروه های تلگرامی - منبع

 

واکنش کانال سخن‌بزرگان به ارائه توفیق‌الهی در صورت کمک مالی به نخسا

 

رصد خیالی هواپیما توسط ناب‌جهادی- منبع

 

اسقاط هواپیمای خیالی عربستان توسط گروه ناب‌جهادی - منبع

 

 

لینک‌های راهنما

- کانال سخن‌بزرگان نظامی

- کانال اماج

- انجمن میلیتاری(انجمن‌ها| سوریه<یک><دو><سه>| عراق<یک><دو>| یمن| ایران|ترکیه| اوکراین)(تلگرام| اینستاگرام)

- گروه خبری تحولات جهان اسلام(وبلاگ| تلگرام| فیس‌بوک| توییتر)

- بازداشت ابوحر(تابناک| خبردراری باشگاه خبرنگاران جوان| فرارو| خبرگزاری زرد مشرق )

 

بخوانید در:

میلیتاری| بالاترین| افسران| کانال تلگرامی اماج

نسخه PDF اماده شده توسط گروه اماج(دانلود)

  • جمعه, ۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۲۴ ب.ظ
  • Senaps

نظرات  (۱)

  • محمدعلی توکلی(Alicommando)
  • احسنت میثم جان
    این آخری هم جالب و خنده دار بود
    خبر دراری خبر نکاران جوان خبرگذاری زرد مشرق
    خخخخخخخخخ
    دمت گرم :))
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی