دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

هویتزر ۱۲۰ میلیمتری، ضد هوایی جدید داعش

پنجشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۰۷ ق.ظ

سلام...

جنگ پدیده.....میتونم بگم عجیبیه! ادم همه چیز میبینه. حالا نمی‌خوام زیاد ادبیش بکنم و از کشته شدن و مشکلات و مصائبش بگم! یکی از جذابیت‌های! جنگ برای افراد علاقمند به مسائل میلیتاری و تا زمانی که جنگ در خاک خودشون نیست، تجهیزات به کار رفته در میدان نبرده. یه سنسیشنی هم از زمان جنگ لیبی به طور خیلی مشخص شروع شده(از قبل بوده ولی زمان جنگ لیبی به دلایل متعدد اوجش بود دیگه!)، استفاده از تجهیزات دست‌ساز بودش. البته اینکه میگیم دست‌ساز به این معنی نیست که یه چیزی رو از صفر شروع کرده باشن به ساختن. بلکه صرفا تجهیزاتی که شاید برای کاربری دیگه، یا استفاده در جای دیگه بودن رو اوردن و با چیز دیگه‌ای استفاده کردن...

فکر میکنم دیگه دوره روزهایی که از دیدن تکنیکال ها(وانت هایی که روشون یه دوشکا نصب میکنن!) به کلی گذشته و واقعا کیفیت کار بالا رفته...

توی این تاپیک، و احتمالا یه سلسله مطلب به #تجهیزات دست ساز گروه های مبارز در منطقه خاور میانه می‌پردازیم.

خوب، تصاویر جدید منتشر شده از نینوا، نشون میده که ظاهرا داعش یه توپ ۱۲۲ میلیمتری هویتزر (D-30) رو روی یه کامیون نصب کرده و داره ازش به عنوان ضد هوایی بر علیه هواپیمای گشت هوایی امریکا(p-3) استفاده میکنه. ظاهرا تصاویر مربوط به گردان الفاروق(گردان پدافند هوایی ولایت نینوا) هستش.

استفاده از این هویتزر که مشخصا کاربرد واضحش تا جایی که من به یاد دارم، زدن اهداف زمینی بود و نه اهداف هوایی و مشخصا هیچ مهماتی برای زدن اهداف هوایی توسط دوستان شوروی براش تولید نشده واقعا جالب هستش!.

تصاویر که احتمالا در اطراف شهر موصل، بزرگ‌ترین شهر در کنترل داعش هستند، دو کامیون Navistar International 7000 و M-35 trucks را نشان می‌دهد که برای حمل توپ ضد‌هوایی ۱۲۲ میلیمتری D30 :| ساخت شوروی بهینه شدن(نکته: تحت هیچ شرایطی فکر نمی‌کنم قبلا هیچ‌کس از این توپ به عنوان ضد‌هوایی استفاده کرده باشه! ولی با توجه به اینکه حضرات به عنوان توپ ضد‌هوایی استفاده کردن، ما هم میگیم ضد‌هوای:|).

برای مثال، کامیون M-35 در بانکر قرار گرفته بوده و صرفا زمانی که پرنده های دشمن قابل رویت هستن بیرون اورده میشه برای شلیک، همچنین توپ روی کامیون فقط نصب نشده! بلکه کامیون و توپ واقعا بهینه شدن! برای مثال، کامیون به استبلایزر جهت ثابت شدن هنگام شلیک و همچنین جک:| جهت پایین اوردن توپ موقع حمل و نقل مجهز شده. به این صورت، حرکت دادن این توپ، بر خلاف چیزی که در نیروهای مسلح خودمون می‌بینیم، بسیار شکیل تر صورت میگیره...

تصاویر دیگه منتشر شده توسط دفتر رسانه‌ای داعش از نینوا، شامل به کارگیری توپ‌های ضد هوایی معمول‌تری برای کاربرد ضد‌هوایی هستش. مثل توپ ضد‌هوایی ZU-23، توپ ضدهوایی ZU-2،  توپ ضدهوایی اتوماتیک type 56، توپ ضدهوایی AZP-S60 که خوب، همه اینها در حقیقت توسط دوستان تولید کننده شوری برای کاربری ضد‌هوایی ساخته شدن.

همچنین تصاویری از شلیک دو گلوله به سمت هواپیمای گشت اطلاعاتی P-3 نیروی هوایی امریکا که در منطقه گشت میزده هم موجود هست. 

مسئله این است که در عین اینکه مهمات‌این توپ‌ها میتواند به ارتفاع مورد نظر برسد، اما از انجایی که فاقد هرگونه فیوز انفجار هوشمند یا سیکر هستند، تنها باید دقیقا به هدف بخورند تا نتیجه بخش باشند وگرنه هیچ اثری نخواهند داشت. به طور کلی، به نظر می‌رسد که زدن هواپیما از این طریق شلیکی غیر ممکن هم می‌باشه!

 

با وجود اینکه عرض کردم که این مدل شلیک، میتونه کاملا بی‌خود و بدون نتیجه باشه، اما داعش اولین گروهی نیست که این حرکت رو میزنه. برای مثال مجاهدین افغان، با ار‌پی‌جی و خمپاره کلی هلیکوپتر شوروی رو پایین کشیدن، در همین سوریه با تاو، هلیکوپتر زدن(هرچند که روی باند نشسته بود!) و نهایتا، در افغانستان، طالبان با ار‌پی‌جی شینوک نیروی زمینی امریکا رو حین عملیات بالهای خونین زد که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از نیروهای نیوی سیل امریکایی شد.(در خصوص این عملیات، من قبلا در سایت میلیتاری تاپیک دارم اگر نخوندین، الان وقتشه! اینجا کلیک کنید)

باز هم میگم، با وجود این تجارب، مسئله همچنان این هست که این نوع مهمات باید برخورد دقیق و ۱۰۰٪ داشته باشن!

 

 

 

 

ترجمه ازاد مطلب The Islamic State going DIY, 122mm D-30 howitzers used as anti-aircraft guns

  • پنجشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۰:۰۷ ق.ظ
  • Senaps

نظرات  (۲)

سلام لایک شدی بیا وبلاگم دنبالم کن و نظر بده
با سلام از مقالاتون لذت بردم مطالب نظامی جالبی دارید موفق باشید
پاسخ:
تشکر....
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی