دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

بررسی عملیاتی یک کیسه خواب....

يكشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۷ ق.ظ

 

سلام...

کیسه خواب، برای کوه نوردی، قله نوردی و امثالهم کاربرد داره یا بهتر بگم! هر وقته قراره شب بیرون از خونه بخوابیم. با این حال، کیفیت و پاسخگو بودن یک کیسه خواب در شرایط مختللف وایسته به مسائل زیادی هستش و این قضیه، انتخاب یک کیسه خواب درست رو با سختی مواجه میکنه.

فرض کنیم که یک کیسه خواب مناسب برای فتح قله‌های برفی چند هزار متری رو بخریم و توی یه برنامه کوه نوردی یا بیابان گردی ساده استفاده کنیم! قطعا با مشکل گرمای بیش‌از حد مواجه میشیم و یا یه کیسه خواب معمولی یا بی‌کیفیت(یا معموی یا بی‌کیفیت) که دمای کمتری رو برای پاسخگویی دارن. حالا این کیسه خواب رو روی قله برفی یه کوه استفاده کنیم. در هر دو حالت نتیجه وحشتناک خواهد بود! بنابراین، در این تاپیک یک دیالوگ کوچیک میخوام ایجاد بکنم در خصوص کیسه خواب‌ها تا ببینم جریانشون چی هست و چطوری میشه یه دونه کیسه خواب درست رو انتخاب کرد!

 

خرید

اربعین دو سال پیش بود، از سر کار بر‌ می‌گشتم که یه بنده‌خدایی صدام زد و میخواست این کیسه خواب رو بهم بفروشه... به نظرم اومد که کیسه خوابش مدل خوبی نباشه و بنجل باشه که قبل از اینکه بگم خوب نیست و اینا، زودی کیسه رو باز کرد و کشید بیرون. فروشنده های انگار نقطه ضعف من رو می‌دونند. دیگه نمی‌شد رو حرفش حرف زد مجبور شدم بخرمش... بهم گفت چقدر میخری و من از دهنم افتاد که کلا ۱۰۰ تومن پول دارم و ۳۰ تومن میتونم بهش بدم...حالا اون که کاملا منو خام کرده بود شروع کرد! اینو تو اشغال‌دونی بندازم از ۱۰۰ تومن بیشتر میرزه!!! بالاخره منو تو رودرواسی انداخت و کیسه خوابی که نمیخواستم بیش از ۲۵ تومن براش پول بدم رو بهم به قیمت ۱۳۰ تومن فروخت!(انداخت)

چند بار توی خونه تستش کردم و بعدش همیشه به خودم بابت این ۱۰۰ تومنه فحش میدادم. کیشه خواب تا وسط سینه‌ام هست و کبه قولی کوتاه و تا گردنم رو نمی‌پوشونه :(

 

 

تست

پنج‌شنبه شب هفته گذشته، قرار بود با دوستان زیر چادر توی کوه بمونیم و خوب، از مهم ترین مسائل در این دست برنامه‌ها، همراه بردن یکی دوتا پتو جهت زیر انداز و رو انداز و بالشت هستش!! میانگین هر نفر ۴ پتو نیاز داره که زیر چادری به این بزرگی دووم بیاره. تعداد ما ۱۶ نفر(با من) بودش و شب دما قطعا به صفر درجه نرسید.چیزی حدود ۴-۵ درجه سانتی گراد در سر شب( حدود ساعت ۱۰ شب). بنابراین نفری دو پتو و یک پتو زیرانداز دمای مناسبی ایجاد میکرد که شخص به سادگی بخوابه...

در این شرایط، من با خودم کیسه خواب تقلبیی که داشتم رو برده بودم(ریسک) و استفاده کردم که خوشبختانه نتیجه مناسب بودش. یعنی صبح که بیدار شدم، کاملا راضی و خوشحال بودم از این ماجرا.(شانس)

البته، همون موقع هم کیسه خواب رو کاملا زیپش رو بستم و کاپشنم رو روی سینه و سرم انداختم که یه تیکه از کاپشنم روی کیسه خواب بود... بعد از چند دقیقه کاملا گرم شدم در داخلش به صورتی که زیپ کناری رو باز کردم برای حدود نیم ساعت و بعد که چند بار تکون خوردم و چرخیدم، بالاخره کیسه خواب داخلش سرد شد و مجبور شدم زیپ رو کامل ببندم. کاپشن رو بندازم رو سینه ام و تا صبح خوابم برد. یه خواب شیرین و گرم در حالی که بدون پتو داشتم کنار کسانی میخوابیدم که تو بغل هم(چسبیده بهم هم) نفری دو پتو انداخته بودن رو خودشون...

خواب شیرین وگرم و خوبی بودش که تجربه کردم... واسه همین خواستم این کیسه خواب رو رویو کنم براتون که بدونید جریانش چیه و احیانا کجاها میتونید استفاده کنید! خوشبختانه من الان به این نتیجه رسیدم که شاید خیلی ضرر نکردم در این مورد.

 

 

مزایا:

عرق نکردن داخل کیسه خواب

گرمایش مناسب

دارای بالش سر خود که میتونه روی سر انداخته بشه به صورت کلا! یا زیر سر قرار بگیره بعد از پر شدن با چیزی

قیمت بسیار ارزان

وزن بسیار سبک

راحتی حمل

 

عیوب:

کوتاه بودن(برای من)

نداشتن امکان حمل با کوله و حمل روی دوش. فقط باید از دسته ها گرفته بشه

کیفیت ساخت پایین

توری و پارچه‌نازک بودن کیسه و در بخش داخلی و پیچیدن پاها به اونها یا اعضای بدن...

 

حرف اخر

همونطور که عرض کردم، اصلا انتظار این رو نداشتم که کیسه خواب بتونه جواب بده و در حقیقت منتظر بودم که یخ بزنم و منت دوستان رو برای پتو بکشم! با این حال ریسک کردم که بدون پتو برم این برنامه رو شرکت بکنم...

شاید تنها مسئله اذار دهنده، باریک بودن قسمت پاها بود که باعث میشد نتونم راحت بخوابم و این قضیه به این خاطر هستش که من عادت دارم روی شکم و در حالی که یکی از پاها باز هست بخوابم(طاق باز بهش میگن ظاهرا) و اینکه بخوام صاف بخوابم برام سخت بودش که البته راه‌حل این بود که پاهام رو کمی خم کنم... بنابراین به صورت کلی میشه گفت که کاملا انتظارات من از یک کیسه خواب ۱۰۰ تومنی در شرایط اینچنینی براورده شد.

وزن بسیار سبک کیسه خواب، راحت جمع شدنش و مسائل از این دست بسیار مناسب بود ضمن اینکه به نظرم میاد که این کیسه خواب کمی جادار تره نسبت به کیسه خواب های معمولی که می‌شناسیم...

 

پیشنهاد من این هست که به نظرم این کیسه خواب ۱۰۰ هزار تومن نمی‌ارزه و با توجه به سطح کاربریی که براش میشه انتظار داشت(حداقل دمای مورد استفاده ۳-۴ درجه سانتی گراد هستش) شاید بهتر باشه بین ۵۰ تا ۶۰ تومن قیمت بخوره تا ۱۰۰ هزار تومن.

 

مطلب در میلیتاری| بالاترین

  • يكشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۱۷ ق.ظ
  • Senaps

نظرات  (۱)

مطلب خوبی بود
ولی
حالا چرا تو سایت بالاترین گذاشتید؟!
پاسخ:
خوب مشخصه!
بالاترین یه سایت اشتراک لینک هستش... لااقل اون سالی که من بالاترین عضو شدم یه سایت اشتراک لینک بود و الان بعضی ها به اشتباه فکر میکنن مرکز هماهنگی فعالیت‌های سیاسی هستش... :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی