دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

اپگرید ویندوز هفت به ویندوز ده و بررسی کلی...

پنجشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۲ ق.ظ

سلام...

تقریبا دو هفته‌ٔ پیش، بنا به دلایلی تصمیم گرفتم که ویندوز هفت رو که از حدود سال ۸۹ نصب کرده بودم رو اپگرید کنم تا قدری مرتب بشه! مشخصا برخی سرویس هاش از کار افتاده بودن و مسائل و مشکلات دیگه که باعث شده بود کار کردن با اون ویندوز دیگه قدری سخت باشه! البته یکسالی بود که اینجوری بود سیستم، ولی خوب، ویندوز هفت واقعا پایدار بود و چند روز کار کردنم با ویندوز هشت، اصلا تجربه‌ٔ جالبی نبود بنابراین با ویندوز هفت مونده بودم!

در این تاپیک، به صورت کلی تجاربم که البته خیلی هم کوتاه! هستش از کار با ویندوز ده رو براتون میگم! چون خودم خیلی سرچ کردم و به نتیجه درستی نرسیدم...

اولین مرحله، دانلود خود فایل‌های سیستم عامل هستش! برای دانلود، من ویندوز رو از سایتی که همیشه برای دانلود ازش استفاده میکنم، یعنی پی‌سی‌دانلود استفاده کردم.(لینک به صفحه دانلود ویندوز از این سایت رو در اخر میذارم!)

سیستم من، به خاطر مشکلات پاورش، فاقد سی‌دی‌رام یا دی‌وی‌دی رام هستش و تنها راه ارتباطیش، غیر از اینترنت USB هستش! بنابراین باید یه فلش رو بوتیبل میکردم براش...

برای بوت کردن از روی فلش، بهترین راه‌کار به نظرم برنامه‌ٔ قدرتمند Power ISO مناسب هستش. البته کاربری اصلی این برنامه، کار با فایل‌های ISO هستش که من گاهی دانلود میکنم ولی نمیخوام رایتشون کنم روی سی‌دی، و اصلا هم خبر نداشتم که چنین قابلیتی داره!!

شما باید Power ISO رو به عنوان ادمین اجرا کنید، بعد از اجرا، از منوی Tools گزینه‌ٔ Create Bootable USB Drive رو انتخاب میکنید.(اگر برنامه رو به عنوان ادمین لود نکرده باشید، در این مرحله به شما پیغام میده و میخواد بهش اجازه بدید به عنوان ادمین برنامه رو اجرا کنه)

 

 

پنجرهٔ جدیدی باز میشه که کاملا واضح و گویاست!

 

 

پروسه ممکنه قدری طول بکشه، و نیاز هست که فلش رو فرمت کنین که مسئله‌ای پیش نیاد!(پیش‌نمیاد ولی کار از محکم کاری عیب نمی‌کنه)

اولین اشتباه من اینجا بود که سیستم رو ریست کردم برای اپگرید!(قبلا هیچوقت اپگرید نکرده بودم سیستم عامل هام رو و از نو نصبشون میکردم!) که بعد از حدود نیم ساعت تلف شدن وقت، بهم پیغام داد که باید از داخل ویندوز به نصب اقدام کنم!( البته تایم‌لاین برای من اینجوری طولانی هستش! چرا که سیستم من واقعا کند و قدیمی هستش!)

 

پروسه‌ٔ اپگرید فقط گذاشتن سیستم برای انجام کارهاش بود! یادم نمیاد هیچ کاری کرده باشم! این پروسه به صورت نرمال احتمالا تو ۱۰ دقیقه یه ربع انجام بشه، ولی برای من حدود ۷ ساعت طول کشید!!! :|

سیستم عامل اولین بار بعد از تکمیل لود شد، رزولوشن به هم خورده بود، ایکن‌ها رو نمی‌تونستم اضافه کنم به صفحه و درایور کارت شبکه شناسایی نمی‌شد(صدا و غیره فعال بودن همه)

باید ویندوز رو فعال می‌کردم. این پیغام واضح و مشخص سیستم‌عامل برای همه‌ٔ محدودیت هاش بود!( سیستم عامل ویندوز هفت من، به دلایل نا معلومی کرکش پریده بود و پیغام داده بود که فعالش کنم شاید دلیل این محدودیت ها بعد از اپگرید به ویندوز ده از اینجا بوده).

بعد از کرک‌کردن سیستم عامل که پروسه‌ای چند لحظه‌ای و بدون مشکل(همراه با راهنما) بودش، هیچ مشکلی غیر از شناسایی نشدن کارت شبکه وجود نداشت!

همه چیز، همه‌ٔ تنظیمات و ایکن‌ها و برنامه ها و پیش‌فرض ها... همه چیز سر جاش بود! البته ویندوز تغییرات جالبی هم کرده...

تصمیم گرفتم سیستم رو ریستارت کنم!( واقعا نمی‌دونم چرا ما کامپیوتری ها، فکر میکنیم با ریستارت کردن کامپیوتر، مشکلاتش حل میشه؟ :|)

مشکل حل شده و به اینترنت وصل شدم! :| (دلیل اصلی اینکه ما همیشه کامپیوتر رو ریستارت میکنیم!- ۹۰‌٪ اوقات مشکل حل میشه با ریست کردن!)...

 

خوب، سیستم عامل کلا بعد از ۱۵ ثانیه اماده به کاره تا من پسورد رو بزنم و لاگین بشم به سیستم...بوت سریع واقعا شگفت اوره!

اجرای برنامه ها و همه‌چیز واقعا سریع تر شده و من رو یاد روزهای اول به کار گیری ویندوز ۷ میندازه!! ظاهر زیبا و همه چیز جالب...

 

به طور کلی میتونم بگم که از اپگریدم، تا این لحظه که دو هفته گذشته کاملا راضی هستم!! سرعت سیستم به وضوح افزایش داشته... انگار ویندوز ۱۰ سبک‌تر از ویندوز ۷ هستش روی سیستمم...

 

بزرگ‌ترین مشکل من، منوی استارت عجیب غریب هستش. واقعا نتونستم باهاش ارتباط برقرار بکنم! حتی برای خاموش کردن سیستم(این روزها این کار رو انجام میدم بر خلاف گذشته!! از اونجایی که سیستم واقعا از لحظه زدن دگمه پاور تا زمانی که من شروع بکنم به باز کردن کلی تب برا مرورگر و موزیک پخش کردن و غیره، کلا ۳۰ ثانیه طول میکشه!!!) میگفتم... حتی برای خاموش کردن سیستم هم باید چند لحظه بین گزینه های منوی استارت بگردم و بعد دگمه رو بزنم!!

 

دگمهٔ File Explorer یه پنجره جدید باز میکنه که اسمش quick access هستش و شما میتونید خیلی سریع اینور اونور برید! البته چیز جدیدی نیست و از قبل هم بوده این گزینه....

دگمه بعدی settings یا همون تنظیمات یا همون کنترل پنله!! اگر بک‌گراند ویندوز ۹۵ بعد ویندوز ایکس‌پی و بعد ویندوز سون دارید، و بهش حسابی عادت کردین، بذارید بهتون بگم!!! افتضاح به تمام معنا...

برای انجام ساده ترین کارها، مجبورین کلی اینور اونور برین تا گزینه مربوطه رو پیدا کنین و خودم چند بار مجبور شدم توی اینترنت سرچ کنم :|

دگمه تنظیمات و بعدش All apps که همون گزینه خوشکل ویندوز سون هستش که کل برنامه های نصب شده رو توی یه لیست نشون میده....

از منو که بگذریم، از قابلیت چند دسکتاپی نمیشه گذشت!! با اینکه در اوبونتو تقریبا همیشه استفاده میکنم، ولی اینجا هنوز حتی یکبار هم استفاده نکردم! :| راستش اصلا نمی‌دونم چطوری باید بین دسکتاپ ها سوییچ کرد و امثالهم و راستش اصلا هم نمی‌خوام برم در موردش تحقیق کنم!(اگر شما بلدین بگین بهم!)...

اون باکس پایین، به نظرم یه سرچ باکسه... ولی هرکاری میکنم نمی‌تونم توش کلیک بکنم...

به نظرم یه چیزی مثل اون سرچ توی یونیتی می‌مونه که خیلی سریع اسم فایل رو توش میزنی و برات پیداش میکنه! ولی نمی‌دونم چطوری باید ازش استفاده کرد...

(من هیچ وقت نرفتم در مورد ویندوز ده تحقیق کنم و بعد نصبش کنم! همینجوری فقط نصبش کردم! )...

پنجره کویک‌اکسس و ظاهر کلی پنجره‌های Explorer ویندوز

 

در خصوص بقیه مسائل، تا حالا به مورد خاصی نخوردم غیر از اینکه یکی دو روز پیش میخواستم فایلی رو پاک کنم از داخل ریسایکل‌بین،  که متوجه شدم اون گزینه Empty the Recyclebin نیست! و ظاهرا مثل افیس شده بوده و من خبر نداشتم و باید تبش رو بزنی که بیاد!!( تازه الان بود که متوجه شدم به طور کلی خبری از تولبار نیست!)

جالب بود کلا داستان اون بخش....

پنجره‌های ویندوز با تولبار شبیه به افیس

 

در کل، میشه گفت که تجربه کاربری و رابط کاربری واقعا عالی شده!! ولی من هنوز واقعا نتونستم با اون باکس پایین تسک‌بار کنار بیام! همش احساس میکنم که تکست باکسه و باید توش چیز نوشت!! ولی چطوری رو خدا عالمه! اگر کسی میدونه بهم بگه خداوکیلی!

 

یکی از نگرانی های من، بازی ها و برنامه ها بودش!! مثلا اکانت استیم و بازی های نصب شده و امثالهم!! این بازی ها بعد از اپگرید تست شده و هیچ ایرادی نداشتن:

  • کالاف ها!( مدرن وارفیر ۲ و بلک‌اپس ۲!) از این جدیدتر‌های این سری رو سیستم نمی‌کشه دیگه!
  • کانتر سورس
  • جنرال( عادی، مود زیرو‌هاور)
  • دوتا۲ (نصب شده با استیم!)

 

بنابراین اگر نگرانیتون اینه، هیچ ترسی نداشته باشید!!!

همچنین برنامه‌هایی مثل افیس، فوتوشاپ و یا پلیرها، مرورگرها و غیره همه بدون مشکل کار میکنن و مثل قبل! فقط شنیده بودم که ویندوز ۱۰ یه مرورگر داره! راستش نتونستم هنوز این مرورگر جدید رو ببینم! فکر هم نکنم که بخوام تستش کنم! ولی اگر تستش کردم یه وقت براتون میگم! :)

 

اگر سوالی چیزی داشتین بگین براتون جواب میدم حتما! :)

 

برسیم به بخش لینک‌ها:

  1. سایت پی‌سی‌دانلود که پیشنهاد میکنم برا دانلود نرم‌افزار حتما به این سایت مراجعه کنید! من چند ساله مشتری این سایت هستم!
  2. دانلود ویندوز ۱۰. نکته‌ای که هست اینه که ظاهرا به تاریخ ۱۹ اسفند فایل ویندوز رو اپدیت کردن. نسبت به اون چیزی که من گرفته بودم!
  3. دانلود نرم‌افزار فوق‌العاده قدرتمند Power ISO

 

 

  • پنجشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۲ ق.ظ
  • Senaps

نظرات  (۱)

  • محمدعلی توکلی(Alicommando)
  • سلام میثم جان چه جوری آپدیت وینوز 10 رو غیر فعال کنیم من رو 36 گیگ جویید!
    پاسخ:
    منم نمی‌دونم. در حقیقت ویندوز ۱۰ نداشتم حقیقتا
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی