دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

دست نوشته هام...

دست نوشته های شخصی من، در مورد همه چیز....

ارتش خصوصی، BlackWater USA

يكشنبه, ۲ فروردين ۱۳۹۴، ۰۵:۱۰ ب.ظ

خوب، از سری مطالب #نظامی های خصوصی که چند وقتی بود رها شده بود، یه مطلب جدید اماده کردم در مورد گنده‌ی شرکت‌های نظامی خصوصی، بلک واتر...

البته این روزها دیگه بلک‌واتر وجود خارجی نداره و اون رو به اسم اکادمی میشناسن، ولی خوب، از اونجایی که این تغییر اسم با هدف فرار از مسئولیت ها بوده و نه اهداف، ما همون بلک‌واتر صداش میزنیم! :)

بلک‌واتر از یه سازمان نظامی خیلی فراتره و بیشتر یه ارتش خصوصیه! :) هرجایی که دولت امریکا میخواد دستاش تمیز بمونه ولی کثافت کاریش صورت بگیره، بلک‌واتر رو می‌فرسته جلو... از عراق و افغانستان گرفته تا اوکراین، همه زیر پوتین های عناصر وابسته به بلک‌واتر بودن...

بدون هیچ مقدمه‌ی اضافی، مستقیما میریم سراغ اصل مطلب... البته اینجا زیاد در خصوص تاریخچه‌ی این شرکت نمی‌خوام حرف بزنم چون علاقه‌ای به تاریخ ندارم شخصا... بنابراین تاریخ رو اونجوری که خودم دوست دارم یاد بگیرم براتون میگم! :)


به گفته‌ی ویکی‌پدیا، بلک‌واتر در سال ۱۹۹۷ و توسط اریک پرنس تشکیل شد. پرنس که سابقا نیوی سیل بوده، مدتی بعد از بازنشستگی وارد تجارت شد و بلک‌واتر را تشکیل داد که طی مدت فعالیتش در این شرکت، دو جنگ ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ را شرکت کرد و پروژه های مختلف را برای دولت به اجرا رسانید.
 در حقیقت، ارزش این قرارداد ها با دولت امریکا، ۲ میلیارد دلار برای پروژه هایی که ماهیت انها مشخص شده و رده‌بندی حفاظتی ندارند بوده. برای مثال، فقط CIA حدود ۶۰۰ میلیون دلار به این شرکت بابت عملیات های مختلف پرداخت کرده. به عنوان بزرگ‌ترین شرکت طرف قرار داد با دولت، نزدیک به ۱۰۰۰ نفر را برای حفاظت از سفارت های امریکا در سراسر دنیا گمارید.( البته بیشترین کاربری این نیروها، حفاظت از پرسنل اطلاعاتی امریکا و انجام عملیات های ویژه و خارج از ثبت و ظبت و به قولی Off Record بوده.)
این شرکت حتی یک میدان تیر در ویرجینیا راه انداخت که توسط CIA برای اموزش نیروها مورد استفاده قرار میگرفت. پرنس گفت که شرکتش، توانسته CIA را با افراد با نفوذ در افغانستان اشنا کرده و ارتباطاتی برقرار کرده که به CIA کمک کرد که جنگ خود علیه تروریست‌ها را پیروز شود.
پس از مشکلات قانونی مختلف، به نظر میرسید که دولت اوباما او را حتی زندانی کند، حتی کار به جایی رسید که پرنس در مصاحبه‌ای گفت، من و شرکتم کارهای سخت و بسیار ریسکی CIA را انجام دادیم، اما حالا که ماجرا سیاسی شده، انها مرا زیر اتوبوس می‌اندازند. البته کسی او را جلوی اتوبوس نینداخته بود، اما منظور اریک بیشتر این است که او داشت قربانی سیاست ها میشد.
هرچند، پس از مدتی اوباما هم فهمید که بلک‌واتر چیست! و ۱۲۰ میلیون دلار قرارداد امنیتی برای وزارت کشور و ۱۰۰ میلیون دلار برای قراردادهای شرکت با CIA به انها پرداخت تا پروژه های جدیدی را برای او کلید بزند.
نتیجه انکه اریک پرنس، به خودش و شرکت افتخار میکند و میگوید که با وجود بیش از ۴۰ هزار عملیات محافظت از اشخاص، انها فقط ۲۰۰ بار از اسلحه‌هایشان استفاده کرده اند و کسی در این عملیات‌ها زخمی یا کشته نشده، و با این حال، بیش از ۳۰ نفر از پرسنل این شرکت کشته شده.

اولین کار:
در سال ۲۰۰۰، یک حمله‌ی انتحاری به ناو جنگی USS Cole بیش از ۶۰ کشته و زخمی به جا گذاشت، بلک‌واتر موفق شد اولین قرارداد امنیتی خود را برای اموزش ۱۰۰هزار نفر ملوان را پیروز شود.

بلک‌واتر پس از ۲۰۰۲:
همکاری بلک‌واتر در میادین جنگی، از این روزها اغاز شد. روزهایی که این شرکت، مسئولیت حفاظت از ۲۰ نفر نیروی اطلاعاتی را که مسئول قتل بن‌لادن بودند را در خانه‌ی امن CIA به عهده گرفت.
این شرکت یکی از چند شرکت خصوصیی بود که در جنگ افغانستان حضور داشت و همچنین یکی از ۶۰ شرکتی که در افغانستان قرار دادهای امنیتی گرفت. صد البته بلک‌واتر شرکتی بود که قرار داد های بزرگ در دوکشور را گرفت. از جمله‌ی این قراردادها، اموزش ارتش و پلیس جدید عراق بود.
پس از طوفان کاترینا در امریکا، بازهم این شرکت توسط دولت به کار گرفته شد تا در انجام کارها و کمک به مردم، به مقامات محلی کمک کند.
شرکت های نفتی، بیمه‌ها و مخابراتی نیز از دیگر مشتریان ثروتمند این شرکت بودند.
برای مثال، در اگوست ۲۰۰۳، این شرکت قراردادی ۲۳ میلیون دلاری برای حفاظت از پاول برمر رئیس نیروهای امریکایی در عراق و دو هلیکوپتر اختصاصی برای برمر از دولت دریافت کرد.


البته در این مطلب، قصد ندارم که تاریخچه‌ی این شرکت رو برا شما بگم! به تاریخچه‌ی کامل بلک‌واتر براتون لینک دادم در پایان مطلب میتونید بخونید:)

عملیات ها:
خوب، رسیدیم به قسمت جالب و باحال این مطلب...


اوریل ۲۰۰۴، نیروهای شیعه‌ی تحت امر مقتدی صدر( جیش المهدی) به کمپ مرینز در نجف حمله می‌برند. مرین‌ها برای عملیاتی از شهر خارج شده اند و فقط چند نفر نیرو داخل ساختمان نظامی حضور دارند و مهمات انها نیز سریعا تمام می‌شود و با یک نفر زخمی، به مشکل جدی بر میخورند.
اینجاست که بلک‌واتر، چهره‌ی بسیار خوب خود را خوبتر میکند. دو هلیکوپتر بلک‌واتر، با چند نفر نیرو و مهمات زیاد وارد محوطه می‌شوند( در حالی که هر لحظه امکان زدن انها با دوش‌پرتاب و... وجود دارد)، و نیروهای خصوصی را پیاده کرده و به تخلیه‌ی مجروحین می‌پردازند.
از این عملیات یک ویدیو پخش شده که بسیار جالب است. تراویس هیلی، که سابقا اسنایپر نیروی مخصوص مرینز( کوماندوهای مرینز به قولی مثلا!)، یکی از افرادیست که پیاده میشود.
البته هرگز امار کشته های شیعیان اعلام نشد. نه شیعیان و مقتدی صدر اعلام کرد و نه بلک‌واتر اعلام کرد چند نفر را کشته، اما در بخشی از فیلم، اسپاتر یا دیده‌بان تراویس هیلی، به او مکان حضور ۱۵ نفر از نیروهای جیش المهدی را می‌دهد و در بیسیم نیز درخواست پشتیبانی از سایر نیروها در ساختمان کناری میکند...
تراویس شروع به تیراندازی میکند و پس از تعویض خشاب، از بیسیم درخواست میشود تا محل حضور نیروهای شیعه مجددا به انها اطلاع داده شود، اما دیده‌بان می‌گوید: No Need, He cleard'em out.... نیازی نیست، همشون رو زد.


تراویس هیلی در حال قتل نزدیک به ۱۵۰ نفر از شیعیان! :)

و این فقط جریان چند لحظه‌ی فیلم است... در ادامه، تراویس هیلی چندین بار دیگر گرای حضور دسته جمعی این نیروها را میگیرد  و شلیک های متمادی‌اش را صورت می‌دهد و صد البته، دیده‌بان نیز مجددا نیازی به درخواست پشتیبانی نمی‌بیند.
برخی امار کشته‌ها را در این عملیات ۱۵۰ نفر شیعه میدانند. البته من قبلا تبریکات خودم رو برای این عملیات به مقتدی صدر و دوستانش اعلام کرده بودم.

تماشا کنید(۸ دقیقه)

GTA Baghdad:


زیر گرفتن مردم توسط کاروان خودرویی بلک‌واتر

کجا؟ چیه؟ فک کردین اینم یه نسخه‌ی دیگه‌ی GTA هست که شما بازی نکردین واقعا؟؟؟ نه خیر داوش من! :)....
این اسمیه که من برا پوشه ای انتخاب کردم که مجموعه‌ی فیلم‌های رانندگی بلک‌واتر در خیابان های بغداد در اون هست. در حقیقت اگر GTA بازی کرده باشید، سعی میکنید از ماشینهای دیگه دوری کنید و راه خودتون رو برید ولی خیلی سریع همه‌چیز به هم میریزه و چندین نفر رو زیر گرفتید و کلی ماشین زدید! اگر هم مثل من باشید و یه راننده‌ی کله خر پریده وسط و ماشینی که شاید تو کل مپ فقط یه دونه ازش باشه رو زده، با گلوله بدرقه‌اش میکنید...
خوب، همه‌ی این چیزا حین رانندگی داداشای بلک‌واتری توی عراق صورت میگیره! :)...
فیلمی که در ادامه لینکش رو میذارم، فیلمی از اداب رانندگی پرسنل بلک‌واتر در بغداد هستش...
تماشا کنید(۲ دقیقه)

پل:


خودروی بلک‌واتر منهدم شده توسط IED (بی‌ربط به فلوجه)

۳۱ مارس ۲۰۰۴، دوتا SUV شرکت بلک‌واتر کمین میخورن توی فلوجه و ۴ نیروی بلک واتر طی اون کشته میشن. و البته سوزونده شده و از پل شهر اویزون شدند...
قطعا این یک اعلان جنگ مستقیم از طرف مردم فلوجه بود! :)))
مرینز که حسابی تو اشپزخونه فعال بود و سرش بوی قرمه سبزی میداد، با تمام غروری که یه سازمان نظامی میتونه داشته باشه، برای دفاع از شرفش و البته پاسخ دادن خوبی بلک واتر به مرینز در اگوست، وارد فلوجه شد...
البته، نتیجه‌ی این جنگ به شکلی بود که بعد از چند سال، هر وقت میخوایم از ضعف امریکا در جنگ شهری صحبت بکنیم، همین عملیات اونها در فلوجه رو مثال میزنیم! این عملیات به طور کلی شکست تلقی میشه.
این عملیات شاید اولین میخ بر جسد ارتش امریکا در عراق نیز بود!... عملیات بیش از ۱ ماه به طول انجامید و بیش ۲۷ نیروی امریکایی کشته شدند.

در پاسخ به این عملیات، امریکا نبرد دوم فلوجه را به راه انداخت که اینبار، از حدود ۱۳ هزار نیرو استفاده کرد و صد البته، حدود ۱۰۰ نفر کشته داد و بیش از ۶۰۰ نفر زخمی تا بالاخره توانست فلوجه را پاکسازی کند. ۲ سال بعد از این عملیات، اعلام شد که کل استان الانبار که فلوجه شهری از ان‌است، به طور کامل در اختیار تروریست ها قرار گرفته! :)

توضیحات بیشتر در خصوص این حادثه( کمین و سوزونده شدن و اویزون شدن) و تصاویر: اول| دوم

کشتار ۲۰۰۷ بغداد:
نیروهای بلک‌واتر در حال گذر از خیابان های بغداد به همون فرمی که ویدیوش رو گذاشتم بودند که دیدن از یه عده خوششون نمیاد!! پس یا علی گفتند و ۱۷ نفر رو کشتند و ۲۰ نفر رو هم زخمی کردن! :)))
دولت عراق هم در واکنش به این اقدامات موقتا! مجوز های حضور بلک‌واتر در عراق رو باطل کرد! دولت امریکا هم به یکی از پسنل حکم قتل، و به سه نفر دیگه قتل شبه عمد! داد و البته بعد از ۲ سال کل احکام رو برداشت و نیروها هرگز زندانی نشدند. و البته بلک‌واتر هم سر کارش برگشت. البته مجبور شد اسمش رو عوض کنه مجددا....(برای چندمین بار در طول چند سال گذشته!)

پ.ن: یه گالری عکس از نیروهای این شرکت توی کپی این مطلب در سایت میلیتاری قرار دادم که میتونید استفاده کنید. اینجا

لینک‌ها و منابع:
اریک پرنس
ناو جنگی Uss Cole
تاریخچه‌ی بلک‌واتر
جیش المهدی
جنگ اول و دوم فلوجه
قتل عام بغداد
  • يكشنبه, ۲ فروردين ۱۳۹۴، ۰۵:۱۰ ب.ظ
  • Senaps

نظرات  (۲)

سلام

با توجه به سیلی ک چن وق پیش ایلام اومد:-( ، امیدوارم سلامت باشی...






یه سوال خیلی وقته ذهن منو مشغول کرده :

اصولا کدوم نیرو ویژه ها رو میگیم گرین برت کدوما غیر گرین برت؟

ینی رو چ حسابی اون ده بیس نفری ک رفتن افغانستان کرزی رو رسوندن، گرین میگیریم ولی نیوی سیلو نه؟!!!!!!

بعد این اس ای اس، همشون گرینن یا فقط بعضیاشون؟

شصتوپنج ما چطو؟

اصن اینا ک همه جور آموزشی میبینن، چرا مثلا نیوی سیل گرین حساب نمشن؟

ای گرینا باید خود مختارم باشن دیگه، سپاه قدس پس یه جورایی گرین حساب میشن، نه؟

ازین گرینای در حد اس ای اسو یو اس گرین برت، کشورای دیگم دارن یا همی دوتاین فقط؟



سوال آخر

کجا در مورد گرینا مطلب پیدا کنم؟ ترجیها فارسی.




ممنون

دست مسسسسسی

خدانگهدارت
پاسخ:
با سلام...
در خصوص بحث گرین برت، ابتدا عرض کنم که کلاه سبز(ترجمه‌ی گرین برت!) فقط یه کلاهه که استاندارد نیروهای مخصوص شده...
اما، چیزی که گرین برت رو از دیگران جدا میکنه، بحث وظایف اونهاست...
نیروهای ویژه‌ی ضد تروریست، و سایر انواعش، اموزش می‌بینن که خودشون عمل گر باشند، در حالی که گرین برت یا نیروهای مخصوص، هیچوقت خودشون عمل نمی‌کنن یا خیلی کم عمل میکنند.
وظیفه‌ی اصلی نیروهای مخصوص در کشورهای مختلف، اینه که به اموزش نیروهای دیگه بپردازن و اونها رو حمایت کنن برای جنگیدن...
مثلا، سپاه قدس ایران که توی سوریه و عراق و لبنان کلی گروه شیعه راه انداخته، نیروی مخصوصه!
تیپ ۶۵ نوهد که اموزش نیروی ضد تروریستی ایران(نوپو)، اموزش نیروهای سپاه و ... رو به عهده داشته، یا در تشکیل و اموزش گریلاهای پ‌ک‌ک نقش اساسی داشته، نیروی مخصوصه!
گرین برتس در امریکا، وظیفه‌اش اموزش و هدایت نیروهای الغائده در افغانستان و نیروهای شمالی در جنگ خودشون با افغان‌ها بوده، نیروی مخصوصه...

در مقابل اینها، ما نیروی های ویژه رو داریم...
SAS که حمله میکنه و سفارت ازاد میکنه یا توی افریقا رهایی گروگان انجام میده، یگان ویژه نوپو که ضد گروگانگیر ها و ادم‌رباها و بانک دزد ها عمل میکنه، صابرین که توی کوه‌‌های بلند و برفی کردستان، و کوه‌های خشک و بیابونی سیستان و بلوچستان از کشور دفاع میکنه، یا نیوی سیلز که برای کشتن بن‌لادن یا حفاظت از مرینز در خیابون‌هی فلوجه عملیات میکنن، نیروی ویژه هستن...

بنابراین تفاوت نیروی مخصوص و نیروی ویژه صرفا در وظایفشون هست... پر واضحه که ممکنه هر کدوم از نیروهای ویژه، عملیاتی بهش سپرده بشه که در حوزه‌ی تخصص نیروهای مخصوص هستش...
تنکیو سووووووو ماچ :-)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی